• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
31. juli 2007 - Volvo

Ny sprittet Volvo

Volvo Cars udvider programmet af motorer til bioetanol

Volvo Cars har et af bilverdenens største programmer af bioetanol-motorer. Dog ikke i Danmark, hvor det ikke er muligt at tanke bioetanol. Volvo Cars har et af bilverdenens største programmer af bioetanol-motorer. Dog ikke i Danmark, hvor det ikke er muligt at tanke bioetanol.

Volvo
I løbet af første halvår 2008 introducerer Volvo Cars en femcylindret 2.5 liter Flexifuel-motor med turbo. Motoren yder 200 hk og bliver introduceret til Volvo V70 og S80. Begge modeller kan også fås med en 2 liter Flexifuel-motor.

Dermed har Volvo Cars et af bilverdenens største programmer af bioetanol-motorer. I alt kan fem modeller – Volvo C30, S40, V50, V70 og S80 – leveres med en eller to Flexifuel-varianter.

"Der er et stort potentiale i Flexifuel til større modeller også. Det er derfor vi vil udvide brugen af denne teknologi løbende i de kommende år. Det gør vi, fordi det bliver lettere og lettere at tanke biobrændstoffer i Europa. Standardisering af biologiske brændstoffer og retningslinier for bæredygtig produktion inden for EU gør udviklingen af disse brændstoffer endnu lettere," siger Lex Kerssemakers, direktør for Business and Product Strategy hos Volvo Cars. 

Flexifuel varianter af Volvo V70 og S80 kan fra slutningen af 2007 leveres med en firecylindret 2.0F motor, der er ombygget til E85 og yder 145 hk og  har et maksimalt drejningsmoment på 185 Nm.

Flexifuel varianter af Volvo S40, V50 og C30 har en firecylindret 1.8 liter suge-motor, 1.8F, som yder 125 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 165 Nm.

Det kræver en del ombygning af en motor, hvis den skal kunne køre på E85. Bl.a skal følgende elementer ændres: brændstofslanger, ventiler og pakninger ændres, så de bedre kan modstå etanolets mere ætsende egenskaber, indsprøjtningsventilerne er forstærkede og udviklet til E85, fordi der skal sprøjtes mere brændstof ind i motoren, eftersom energiindholdet i E85 er lavere end energiindholdet i benzin.

Dertil kommer, at bilens software er tilpasset E85. Motorstyringssystemet fornemmer automatisk brændstoffets øjeblikkelige blandingsforhold i tanken og optimerer forbrændingsteknikken herefter.

Konkurrerende brændstofforbrug
Brændstofforbruget (ved blandet kørsel i.h.t. EU's normer) ved kørsel på E85 er 9,7 km på literen (C30 1.8F), 9,6 km på literen (S40 1.8F og V50 1.8F), 12,0 km på literen (V70 2.0F, foreløbigt tal) og 12,3 km/liter (S80 2.0F, foreløbigt tal). 

Bioetanol er et fuldstændig bæredygtigt brændstof, som kan udvindes af de fleste biomassekilder, såsom korn, sukkerroer og cellulose. Når man kører på E85 (85 procent bioetanol og 15 procent benzin) optages CO2 udledningen fra bioetanolet i naturens egen biologiske proces.

Bioetanol har vind i sejlene
Volvo Cars introducerer Flexifuel biler på et stigende antal markeder. Foruden Sverige sælges disse modeller i Frankrig, Norge, Finland, Tyskland, Østrig, Holland, Spanien, Storbritannien, Irland, Belgien og Schweiz. Samtidig står introduktionen af Flexifuel biler på andre europæiske lande lige for døren.

I alt regner Volvo Cars med at sælge 10.000 biler med denne teknologi i 2007.

Stærkt alternativ
"Der findes ikke noget andet enkelt brændstof, der kan erstatte benzin og diesel alene. Vi tror på et samfund med multienergi, altså hvor der sideløbende udvikles mange forskellige brændstoftyper og teknologier. E85 er en stærkt alternativ, som mindsker afhængigheden af fossile brændstoffer, og vores Flexifuel program er en vigtig del af vores strategi om at bidrage til bæredygtig personlig mobilitet," forklarer Volvo Cars koncernchef Fredrik Arp.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.