Ny konceptbil fra Volvo
Volvo Adventure Concept Car udfordrer SUV'erne
Volvo Car Corporation forbereder sig nu til springet ind på det krævende og voksende SUV-marked (Sports Utility Vehicle). Volvo Adventure Concept Car (ACC), som netop er præsenteret på den internationale biludstilling i Detroit, giver det første fingerpeg om, hvad der er i vente.
"Vi ønsker at vise, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi har det, der er nødvendigt for at konkurrere med de bedste i SUV-segmentet," udtaler Hans-Olov Olsson, adm. direktør for Volvo Cars. Det er dog vigtigt at understrege, at Volvo ACC ikke er den bil, kunderne kommer til at møde i salgslokalerne, når Volvo Cars inden for de næste par år introducerer sin første SUV-model.
ACC er en konceptbil, der nærmere skal ses som en slags "føler", der skal måle de forventninger og ønsker, som markedet har til en SUV fra Volvo. "Vi håber naturligvis at skabe et solidt forretningsmæssigt grundlag for introduktionen. Det er derfor vigtigt at høre synspunkter og kommentarer fra vores kunder, mens der stadig er tid til at foretage justeringer af produktet", siger Dieter Laxy, der hos Volvo Cars har ansvaret for markedsføring, salg og service.
Navnet "Adventure" understreger, at det er meningen, at bilen skal indgå som en integreret del af ejerens livsstil. Volvo ACC er det rigtige valg til alle former for trygge oplevelser takket være en velafstemt kombination af off road-egenskaber, køreglæde, rummelighed, sikkerhed og komfort.
En løsning på vigtige udfordringer
Volvo ACC er baseret på fire grundlæggende opfattelser af de egenskaber, markedet forventer, at en SUV fra Volvo Cars skal være i besiddelse af:
Fire førsteklasses sæder
Det er en selvfølge, at alle disse egenskaber afspejles i ACC's formsprog. Ligesom Volvo S60 har ACC det, som kaldes et "cab forward" udseende, eller med andre ord: førerpladsen er helt fremme. Linierne foran skråner svagt nedad, hvilket giver et robust indtryk, uden at bilen virker aggressiv.
"Vi glæder os til at se, hvordan kunderne modtager en stor Volvo-personvogn. Målet har været at finde et design, som ikke er helt så "macho" som mange af de andre SUV-modeller i klassen. Vi foretrækker at kalde det maskulint - et design, som giver en følelse af tryghed. Det er vigtigt, fordi mange SUV-købere især på det amerikanske marked er kvinder, som godt kan lide følelsen af sikkerhed og kontrol", siger Peter Horbury, designchef hos Volvo Cars.
Designteamet fremhæver jetflyet som en vigtig inspirationskilde. I Volvo ACC sidder føreren højt og langt fremme med godt udsyn og perfekt kontrol over instrumenterne. Volvo ACC har fire sæder og et særdeles højt udstyrsniveau. Passagererne har bl.a. adgang til køleskab, tv og et lydanlæg i verdensklasse. "Det er næsten som at flyve - komfortabelt og på første klasse. Du kan køre på langtur med dine passagerer uden at give afkald på hverken komfort eller bekvemmelighed", konkluderer Peter Horbury.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
