Wankel-hybrid
Mazda lader Wankel-motor producere el med brint
Mazda
Bilproducenterne går vidt forskellige veje i jagten på mere energieffektive og miljøvenlige biler. Mazda går sin helt egen. I konceptbilen Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid er en Wankel-motor den primære kraftkilde, drevet af brint og lidt benzin. Motorens omdrejninger omsættes via en generator til elektricitet, som igen driver bilen frem, enten sammen med Wankel-motoren eller alene. Den kan køre 200 km på en tankfuld brint.
Wankel-motoren, opfundet af Felix Wankel, er en rotationsmotor med tre kamre, populært sagt: Et indsugningskamer, et kompressions- og forbrændingskammer samt et udstødningskammer. Og brint egner sig fint til denne motor. Derved er udstødningen ikke andet end vanddampe. Motoren er for første gang placeret på tværs i motorrummet i stedet for på langs. Den producerer dels kraft til en el-generator, dels kraft til hjulene.
Mazda forklarer, at bilen fungerer på følgende måde:
Ved start: Batteridrift.
Ved kørsel: Motor- og generatordrift.
Ved acceleration: Motor-, generator- og batteridrift.
Ved opbremsning: Motoren genopfanger energi ved opbremsning og ved motorbremsning. Den genopfangne energi bruges til at genopfylde batterierne med.
Ved standsning: Motoren slukker automatisk. Hvis det er nødvendigt, vil den genstarte og give sig i kast med at genoplade batterierne.
De japanske myndigheder har netop givet tilladelse til testkørsel på offentlige veje.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
