• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. november 2008 - FDM

Huller i mobilitetsgarantier

Tjek dine aftaler

FDM
Mobilitetsgarantier
Mobilitetsgarantier dækker ofte kun dele af ens behov, og i nogle tilfælde er mobilitetsgaranti blot et andet ord for de rettigheder, man allerede har via købeloven.
Når man køber et produkt, har man med købeloven i hånden en række rettigheder. Det betyder fx, at en forhandler inden for to år efter købet af en bil har pligt til at sikre, at relevante fejl eller mangler, hvis årsag var på bilen ved leveringen, udbedres uden omkostninger. Ligesom det skal ske uden væsentlig ulempe for kunden og inden for rimelig tid. Nærlæser man mobilitetsgarantier, så dækker mange af dem nogenlunde det samme. Derfor vil mange mobilitetsgarantier også have samme løbetid som bilens garantiperiode.

Nærlæs dine ordninger
Der findes en bred vifte af mobilitetsgarantier på markedet. Hvert bilmærke har sin variation af ordningen. Der er tale om et løfte om en form for vejhjælp, hvor bilimportøren har indgået en aftale med et eller flere private vejhjælpsfirmaer. Derfor er der forskellige services bundet op på de enkelte mobilitetsgarantier. Som bruger er det vigtigt at sætte sig ind i vilkårene for sin bils mobilitetsgaranti og sikre, at ens behov er dækket. Samtidig er det også væsentligt at huske at skæve til vilkårene i bilens kasko-forsikring og SOS-international (mobilitet i udlandet), hvor der også indgår mobilitet og vejhjælp. 

Krav om bestemt værksted
Det er vigtigt at nærlæse, om der er vilkår i mobilitetsgarantien, der skal overholdes for, at ordningen ikke ophører. En del mobilitetsgarantier har fx bestemmelser om, at bilen skal køres til et autoriseret værksted og ikke til et værksted efter bilejerens valg. Ved garantireparationer er det en fordel, men hvis der er tale om fx en skade efter et trafikuheld eller en punktering, hvor du måske selv skal betale, kan det vise sig at være en dyr løsning.


Dine behov
Med en mobilitetsgaranti i hånden, tror en del, at de er fuldt dækket, hvis uheldet er ude. Alt efter behov kan det også være tilfældet. Men alle kørebehov er individuelle, og derfor er det næppe sandsynligt, at mobilitetsgarantierne dækker alles behov lige godt. Læs derfor garantien grundigt igennem og sammenhold dine kørselsbehov med de vilkår, mobilitetsgarantien har. Kører du fx 200 kilometer dagligt, kan det have en konsekvens, hvis en eventuel lånebil kun dækker de 100 kilometer, og du selv skal afregne de resterende. Det kan også være, at du ofte er i udlandet, og derfor vil være sikker på, at du er dækket der. 

7 forslag til tjekpunkter for mobilitetsbehov:
1. Mulighed for starthjælp
2. Bugseringshjælp efter trafikuheld
3. Fritrækning ved fastkørsel i sne
4. Hjulskift ved punktering
5. Mulighed for lånebil
6. Begrænset kilometer for lånebilen
7. Dækning i udlandet
8. Frit valg af værksted 

Købeloven kort:
1. Der er to års reklamationsret på alle varer – også på fx biler og MC
2. Fejl eller mangler, som var tilstede ved købet, kan man kræve repareret indenfor rimelig tid. Alternativt kan du have krav på at få pengene tilbage.
3. Fejl og mangler skal udbedres uden omkostninger for forbrugeren.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.