• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. december 2008 - Bilbranchen

Taxi-ordning i fare

De økonomiske vismænd har kik på frikørselsordningen og totalskadede biler

Mercedes-Benz, eksempelvis, er for populær som taxi, mener vismændene. Mercedes-Benz, eksempelvis, er for populær som taxi, mener vismændene.

Bilbranchen.dk
Vismændene har kik på taxi-frikørselsordning og regler for genopbygning
I den netop offentliggjorte vismandsrapport sætter vismændene spørgsmålstegn ved det fornuftige i registreringsafgiftslovens frikørselsordning for taxier og regler om genopbygning af færdselsskadede biler.
I rapporten gennemgår vismændene blandt andet forskellige skatte- og afgiftsregler, der kan betragtes som statsstøtte til nogle erhverv.
I relation til registreringsafgiftsloven peger vismændene på frikørselsordningen for taxier og på fritagelsen for registreringsafgift for totalskadede biler. Vismændene mener, at:

Frikørselsordningen får vognmændene til at købe store biler

• Frikørselsordningen for taxier gør det fordelagtigt for vognmænd at købe store biler, fordi de nedskrives mest i værdi, når de kører langt. Hvis der i stedet blev ydet et direkte tilskud, vil det ikke nødvendigvis være fordelagtigt at købe store biler. Valg af mindre biler ville være en fordel for en afvikling af trafikken i storbyerne, og de ville være mindre forurenende.

Import af nye biler ofte bedre end genopbygning af biler

• Når der ikke skal betales registreringsafgift af færdselsskadede biler, hvis udgiften til genopbygningen ikke overstiger 75 pct. af handelsværdien før skaden, tilskynder det til at anvende dansk arbejdskraft til lavproduktivt arbejde frem for at importere nye biler, der i mange tilfælde vil være mere miljøvenlige og teknisk bedre.

Bilbranchen vil holde nøje øje med politikerne
Der er ikke tvivl om, at frikørselsordningen er under pres, og at grønne taxier søges fremmet. Bilbranchen vil følge et eventuelt lovforslag fra skatteministeren tæt og påpege eventuelle problemer i forhold til autobranchen.

Københavns Kommune ventes at ville kræve grønne taxier

I Konkurrenceredegørelsen juni 2008 satte Konkurrencestyrelsen fokus på taxierhvervet og konkluderede blandt andet, at frikørselsordningen betyder store og dyre taxier, der typisk belaster miljøet mere end mindre biler. Endvidere har Københavns Kommune luftet et forslag om, at taxikørsel kun bør ske i biler med energimærke A eller B. Endelig forventes skatteministeren at fremsætte lovforslag om, at frikørsel kun kan ske med såkaldte besatte kilometer.

Svært at finde argumenter for genopbygning

Med hensyn til genopbygningsreglerne er det vanskeligt at finde argumenter for at benytte dansk arbejdskraft til lavproduktivt arbejde. Bilbranchen er dog i kontakt med Forsikring & Pension om omfanget af genopbygninger. Tallene viser, at der kun er tale om at 1 - 1,5 % af det totale antal skader er genopbygninger i intervallet mellem 65 og 75 pct. Det totale antal reparerede skader er godt 350.000 om året. Men en lavere procentsats vil selvfølgelig betyde, at færre biler kan repareres efter færdselsskade. Et forhold, som vil ramme en i forvejen presset autobranche. Bilbranchen søger p.t. at få afklaret, hvor meget antallet af reparerede skader, og dermed branchens indtjening vil falde, hvis der foreslås en lavere grænse for totalskader, med henblik på at kunne imødegå eventuelt lovforslag fra skatteministeren.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.