• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. december 2008 - De Danske Bilimportører

Halvering af bilafgift

Regeringen vil halvere registreringsafgiften og indføre trængselsafgifter

Biler skal være billigere at købe, men dyrere at køre i. Biler skal være billigere at købe, men dyrere at køre i.

Bilpriser.dk / bilimp.dk
Bilimportørerne kræver afklaring om bilafgifter
Regeringens forslag til afgiftsændringer på bilområdet bygger på en rigtig tankegang, men i den nuværende udformning vil resultatet først og fremmest være, at salget af nye biler i flere år fremover vil få det vanskeligt. Det er reaktionen fra De Danske Bilimportører (DBI) på regeringens udspil omkring bilafgifternes fremtid.

Roadpricing skal erstatte indtægter fra registreringsafgiften
Regeringen foreslår helt konkret at sætte registreringsafgiften ned til det halve over en årrække mod at sætte de grønne afgifter op. Fra 2015 skal der således være roadpricing. El-biler, der er afgiftfri til 2012, skal i perioden 2012-2015 beskattes meget mildt. Folk, der har betalt fuld afgift for deres nuværende bil, skal kompenseres, når der kommer roadpricing, så de ikke skal betale dobbelt. Det hele skal være provenue-neutralt for ikke at bryde skattestoppet.

Markant behov for ændring af bilbeskatningen
”Overordnet set er det positivt, at regeringen nu endelig anerkender, at der er behov for en markant omlægning af bilbeskatningen, hvis man ønsker at mindske CO2-udslippet. Det er imidlertid en bjørnetjeneste at gøre nybilssalget og dermed også klimaet, når man skaber usikkerhed om bilafgifterne 7 år inden, man tidligst kan gøre noget. Det vil reelt betyde, at nybilssalget vil få det vanskeligt, fordi endnu flere danskere frem til 2015 vil vælge en ældre brugt bil med et højt CO2-udslip i stedet for en ny, klimavenlig bil,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos DBI.

Tvivlsomt, om roadpricing fungerer allerede fra 2015
Han opfordrer i stedet regeringen til at melde klart ud om afgifternes fremtid og tvivler på, om et roadpricingsystem kan træde i kraft allerede fra 2015.
”Et system, som det regeringen foreslår, findes ingen steder i verden i dag. Det er derfor tvivlsomt, om det reelt vil kunne fungere i Danmark om 7 år. Derfor er der af hensyn til både autobranchen, bilkøberne og klimaet brug for en afklaring her og nu af, hvad regeringen vil gøre indtil da,” siger Bent Mikkelsen, der påpeger, at der er mange alternative muligheder for at lave en klimavenlig afgiftsomlægning her og nu.

Læg om til C02-baseret afgift i stedet for
”En omlægning af registreringsafgiften til en CO2-baseret ejerafgift eller indførslen af en teknisk baseret registreringsafgift er oplagte muligheder for øjeblikkeligt at indføre en mere klimavenlig bilbeskatning. Dermed står regeringen og folketingets partier overfor valget om, hvorvidt man blot vil vente og se og dermed risikere at den meget gamle danske bilpark fortsat ældes, eller om man vil gøre noget nu og her, der kan skabe ro om bilafgifterne og dermed sikre et fornuftigt salg af biler med et lavt CO2-udslip. Under alle omstændigheder haster det med en klar udmelding fra regeringen. Dagens udspil har kun bidraget til at skabe øget usikkerhed blandt bilkøberne og i branchen”, slutter Bent Mikkelsen.

Man kan læse mere om regeringens udspil på www.skm.dk

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.