Mesterlig mellemklasse
Det myldrer med gode biler med en sund totaløkonomi i den lille mellemklasse.
Bilpriser.dk
Mesterlig mellemklasse
Stabile eller endda lavere priser end i 2008 gør det til en fornøjelse at handle bil i den lille melllemklasse. Aldrig tidligere har de danske forbrugere haft så mange gode, sikre og økonomiske mellemklassebiler at vælge imellem.
Penge at tjene på at køre firmakørsel
Tager man for eksempel den mest totaløkonomiske, Hyundai i30 CRDi Classic med 90 hk og aircondition til 199.995 kr. plus levering, er totaludgiften over fire år kun 2,12 kr. pr. km uden forsikring og service. Selv med 20 øre ekstra pr. km til forsikring og måske 24 øre pr. km til en serviceaftale, er der stadig en krone at tjene på hver kilometer, man kører for sin arbejdsgiver - helt skattefrit. Hvis man altså kører for sin arbejdsgiver.
Muligt at få 1,9 liters dieselmotor i den totaløkonomiske ende
Hyundai’en, der også var billigst i 2008, bliver fulgt til dørs af Hyundai i30 1.4 Classic til 2,15 kr. pr. km, Citroën C4 1.6 HDI Prestige til 2,16 kr. pr. km, Peugeot 308 1.6 HDI Comfort Plus til 2,23 kr. pr. km og Seat Leon 1.9 TDI, også til 2,23 kr. pr. km. I den sidstnævnte får man endda en bomstærk 1,9 liters dieselmotor.
Den ny VW Golf 2.0 TDI klarer sig fint i analysen, selv om den koster godt 284.000 kr. Takket være et lavt værditab og en god brændstoføkonomi koster det kun 39.649 kr. mere over fire år at køre i den i stedet for vinderbilen. Den lander da også på en respektabel 17. plads midt i feltet.
Tag listen med til forhandleren
”Selv om listen ser ud, som den gør, skal man købe bil efter sit eget hoved og smag. Tag listen med ud til forhandlerne, vift åbenlyst med den og brug den til at få en god handel. For så kan sælgeren se, man har sat sig ind i tingene”, siger Niels Grøftehauge, chefanalytiker hos bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.
Hvis dieselbilen kører korte ture, skal den på motorvejen
Når det gælder at vælge mellem benzin eller diesel, så er hovedreglen den, at man skal købe diesel, når man kører over 20.000 km om året. Men det er kun en hovedregel:
”Hvis man gerne vil have en dieselbil, skal man bare sørge for, at den bliver ordentlig varm med jævne mellemrum. Ud på motorvejen – og giv den noget gas”, lyder rådet fra Niels Grøftehauge.
BMW og Mercedes er ikke med i analysen, da det ikke kan betale sig at købe dem. De skal leases, da leasingpriserne er særdeles fordelagtige. Mazda er desværre heller ikke med, da Mazda3 står foran et modelskifte.
Mellemklasseanalysen 2009
Nr. | Bilmodel | Kr./km. |
1 | Hyundai i30 1.6 CRDi Classic A/C 5d 5g 90hk | 2,12 |
2 | Hyundai i30 1.4 Classic 5d 5g 109hk | 2,15 |
3 | Citroen C4 1.6 HDI-FAP E6G Prestige 5d Aut. 110hk | 2,16 |
4 | Peugeot 308 1.6 HDI Comfort plus BL 5d 5g 90hk | 2,23 |
5 | Seat Leon 1.9 TDI PDF Reference 5d 5g 105hk | 2,23 |
6 | Kia Ceed 1.4 Motion 5d 5g 109hk | 2,24 |
7 | Kia Ceed 1.6 CRDI Active 5d 5g 90hk | 2,25 |
8 | Fiat Bravo 1.6 MJT Active ECO 5d 6g 105hk | 2,25 |
9 | Suzuki SX 4 1.6 GL 5d 5g 107hk | 2,30 |
10 | Renault Megane 1.5 dCi-FAP Authentique 5d 5g 90hk | 2,31 |
11 | Citroën C4 1.4 Advance 5d 5g 90hk | 2,37 |
12 | Seat Leon 1.4 16v Reference 5d 5g 85hk | 2,46 |
13 | Chevrolet Lacetti 1.4 Classic C/C 5d 5g 94hk | 2,48 |
14 | Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM Progession 3d 6g 90 hk | 2,54 |
15 | Renault Megane 1.6 Authentique 5d 5g 100hk | 2,58 |
16 | MINI Mini 1.4 R56 One 3d 6g 95hk | 2,59 |
17 | Volkswagen Golf 2.0 TDI DPF Trendline 5d 6g 110hk | 2,61 |
18 | Fiat Bravo 1.4 TJET Dynamic Evo 1 5d 6g 120hk | 2,62 |
19 | Toyota Auris 1.4 D-4D Luna Plus 5d 5g 90hk | 2,64 |
20 | Toyota Auris 1.4 Terra 5d 5g 97hk | 2,68 |
21 | Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy Eco Flex 5d 5g 110hk | 2,72 |
22 | Audi A3 1.9 TDIe DPF Attraction 3d 5g 105hk | 2,78 |
23 | Opel Astra 1.6 Enjoy 5d 5g 115hk | 2,79 |
24 | Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM Progression 3d 6g 120hk | 2,79 |
25 | Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfort 5d 6g 122hk | 2,85 |
26 | Skoda Octavia 2.0 TDI PD + DPF Ambiente 5d 6g 140hk | 2,86 |
27 | Honda Civic 1.8 Comfort 5d 6g 140hk | 2,89 |
28 | MINI Mini 1.6 R56 Cooper 3d 6g 120hk | 2,91 |
29 | Skoda Octavia 1.6 FSI Ambiente 5d 5g 115hk | 2,94 |
30 | Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo Progression 3d 6g 153hk | 2,96 |
31 | Audi A3 1.4 TFSI Ambition 3d 6g 125hk | 3,10 |
32 | Mitsubishi Lancer 1.8 Invite 5d 5g 143hk | 3,14 |
33 | Honda Civic 2.2 CTDI Sport 5d 6g 140hk | 3,62 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analysen kan hentes som PDF-fil her: www.bilpriser.dk/bil-analyser/pdf/Mellemklasseanalysen_2009.pdf |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
