• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. februar 2009 - Bilpriser.dk

Mesterlig mellemklasse

Det myldrer med gode biler med en sund totaløkonomi i den lille mellemklasse.

Bilen med den bedste totaløkonomi i den lille mellemklasse, Hyundai i30 CRDi 1.6 Bilen med den bedste totaløkonomi i den lille mellemklasse, Hyundai i30 CRDi 1.6

Bilpriser.dk
Mesterlig mellemklasse
Stabile eller endda lavere priser end i 2008 gør det til en fornøjelse at handle bil i den lille melllemklasse. Aldrig tidligere har de danske forbrugere haft så mange gode, sikre og økonomiske mellemklassebiler at vælge imellem.

Penge at tjene på at køre firmakørsel
Tager man for eksempel den mest totaløkonomiske, Hyundai i30 CRDi Classic med 90 hk og aircondition til 199.995 kr. plus levering, er totaludgiften over fire år kun 2,12 kr. pr. km uden forsikring og service. Selv med 20 øre ekstra pr. km til forsikring og måske 24 øre pr. km til en serviceaftale, er der stadig en krone at tjene på hver kilometer, man kører for sin arbejdsgiver - helt skattefrit. Hvis man altså kører for sin arbejdsgiver.

Muligt at få 1,9 liters dieselmotor i den totaløkonomiske ende

Hyundai’en, der også var billigst i 2008, bliver fulgt til dørs af Hyundai i30 1.4 Classic til 2,15 kr. pr. km, Citroën C4 1.6 HDI Prestige til 2,16 kr. pr. km, Peugeot 308 1.6 HDI Comfort Plus til 2,23 kr. pr. km og Seat Leon 1.9 TDI, også til 2,23 kr. pr. km. I den sidstnævnte får man endda en bomstærk 1,9 liters dieselmotor.
Den ny VW Golf 2.0 TDI klarer sig fint i analysen, selv om den koster godt 284.000 kr. Takket være et lavt værditab og en god brændstoføkonomi koster det kun 39.649 kr. mere over fire år at køre i den i stedet for vinderbilen. Den lander da også på en respektabel 17. plads midt i feltet.

Tag listen med til forhandleren

”Selv om listen ser ud, som den gør, skal man købe bil efter sit eget hoved og smag. Tag listen med ud til forhandlerne, vift åbenlyst med den og brug den til at få en god handel. For så kan sælgeren se, man har sat sig ind i tingene”, siger Niels Grøftehauge, chefanalytiker hos bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.

Hvis dieselbilen kører korte ture, skal den på motorvejen

Når det gælder at vælge mellem benzin eller diesel, så er hovedreglen den, at man skal købe diesel, når man kører over 20.000 km om året. Men det er kun en hovedregel:
”Hvis man gerne vil have en dieselbil, skal man bare sørge for, at den bliver ordentlig varm med jævne mellemrum. Ud på motorvejen – og giv den noget gas”, lyder rådet fra Niels Grøftehauge.

BMW og Mercedes er ikke med i analysen, da det ikke kan betale sig at købe dem. De skal leases, da leasingpriserne er særdeles fordelagtige. Mazda er desværre heller ikke med, da Mazda3 står foran et modelskifte.


Mellemklasseanalysen 2009

Nr. Bilmodel  Kr./km. 
1 Hyundai i30 1.6 CRDi Classic A/C  5d 5g 90hk         2,12
2 Hyundai i30 1.4  Classic  5d 5g 109hk         2,15
3 Citroen C4 1.6 HDI-FAP E6G Prestige  5d Aut. 110hk         2,16
4 Peugeot 308 1.6 HDI Comfort plus BL  5d 5g 90hk         2,23
5 Seat Leon 1.9 TDI PDF Reference  5d 5g 105hk         2,23
6 Kia Ceed 1.4  Motion  5d 5g 109hk         2,24
7 Kia Ceed 1.6 CRDI Active  5d 5g 90hk         2,25
8 Fiat Bravo 1.6 MJT Active ECO  5d 6g 105hk         2,25
9 Suzuki SX 4 1.6  GL  5d 5g 107hk         2,30
10 Renault Megane 1.5 dCi-FAP Authentique  5d 5g 90hk         2,31
11 Citroën C4 1.4  Advance  5d 5g 90hk         2,37
12 Seat Leon 1.4 16v Reference  5d 5g 85hk         2,46
13 Chevrolet Lacetti 1.4  Classic C/C  5d 5g 94hk         2,48
14 Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM Progession 3d 6g 90 hk        2,54
15 Renault Megane 1.6  Authentique  5d 5g 100hk         2,58
16 MINI Mini 1.4  R56 One  3d 6g 95hk         2,59
17 Volkswagen Golf 2.0 TDI DPF Trendline  5d 6g 110hk         2,61
18 Fiat Bravo 1.4 TJET Dynamic Evo 1  5d 6g 120hk         2,62
19 Toyota Auris 1.4  D-4D Luna Plus  5d 5g 90hk         2,64
20 Toyota Auris 1.4  Terra  5d 5g 97hk         2,68
21 Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy Eco Flex  5d 5g 110hk         2,72
22 Audi A3 1.9 TDIe DPF Attraction  3d 5g 105hk         2,78
23 Opel Astra 1.6  Enjoy  5d 5g 115hk         2,79
24 Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM Progression  3d 6g 120hk         2,79
25 Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfort  5d 6g 122hk         2,85
26 Skoda Octavia 2.0 TDI PD + DPF Ambiente  5d 6g 140hk         2,86
27 Honda Civic 1.8  Comfort  5d 6g 140hk         2,89
28 MINI Mini 1.6  R56 Cooper  3d 6g 120hk         2,91
29 Skoda Octavia 1.6 FSI Ambiente  5d 5g 115hk         2,94
30 Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo Progression  3d 6g 153hk         2,96
31 Audi A3 1.4 TFSI Ambition  3d 6g 125hk         3,10
32 Mitsubishi Lancer 1.8  Invite  5d 5g 143hk         3,14
33 Honda Civic 2.2 CTDI Sport  5d 6g 140hk         3,62

         
 
Forudsætninger:
Priser er pr. 10/2-2009  
Værditab er tillagt 3.680 kr. i lev. omk.  
Forsikring og service er ikke med i analysen  
Brændstofpriser er fra OK.dk d. 10/2-09:  
Oktan 95 benzin: 9,12 kr. pr. liter  
Diesel: 7,90 kr. pr. liter  
Faste etableringsomk. på lån: 2.650 kr.  
Variable etableringsomk. på lån: 3,5 %  
Rente: 8 %.  
Rentefradrag: 32,25 %  
Låneperiode i år: 6  
Antal år i analyse: 4  
Antal km. pr. år: 20.000  
Kilde: Bilpriser.dk. Må publiceres med kildeangivelse.  
       

Analysen kan hentes som PDF-fil her: www.bilpriser.dk/bil-analyser/pdf/Mellemklasseanalysen_2009.pdf
       
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.