• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
2. marts 2009 - Volvo Danmark

Sport eller komfort

To chassis-valg til Volvo S80

Volvo S80 fås med to forskellige chassis Volvo S80 fås med to forskellige chassis

Volvo 
Nyt sportschassis
Som et mere dynamisk alternativ til den fornyede Volvo S80 introducerer Volvo Cars et nyt sportschassis. Chassiset giver større køreglæde og mere livlig reaktion. Samtidig får det komfortfremmende standardchassis endnu mere limousineagtige egenskaber.  Kunderne kan dermed skræddersy deres S80, så den passer til deres ønsker - inspireret og entusiastisk kørestil eller afslappet langturs-komfort.

"For nogle kunder er køreoplevelsen vigtigst, for andre er det komforten," siger Stefan Sällqvist, chef for Vehicles Dynamics hos Volvo Cars. "Vi har foretaget en indgående analyse af, hvad der karakteriserer de forskellige behov, og på basis af resultaterne har vi designet to alternative chassiser med helt forskellig karakter".

Lavere og mere stift chassis giver sportslig profil
For at imødekomme ønskerne hos de S80 kunder, der foretrækker en entusiastisk kørestil, har Volvo gjort chassiset meget mere stift end tidligere. Bilen er sænket 20 millimeter foran og 15 bagtil. Det gør ikke bare chassiset mere stabilt, men giver også bilen en mere kraftfuld og visuelt kompakt profil.

Fjedrene er kortere og fastere. Støddæmperne er mere effektive, både i kompression og ved returdæmpningen. Alle befæstninger til hjælperammen har fået hårdere bøsninger. Også krængningsstabilisatorerne er blevet strammet op for at øge stabiliteten i kurver. Det giver en kontant førerfornemmelse og god kontrol, særlig ved en mere aktiv kørestil. Samtidig er udvekslingen i styretøjet tilpasset til at give hurtigere reaktion, ligesom føreren får en fornemmelse af mere direkte kontakt med dæk og vejbane.

For at give endnu større stabilitet er sportschassiset standardudstyret med automatisk niveauregulering. Det sikrer, at bilens karrosseri forbliver parallelt med vejbanen uanset kørselsforholdene, og uden hensyn til hvor tungt lastet bilen er.

Komfortchassis med mere limousinefornemmelse
Sideløbende med udviklingen af det nye sportschassis har standardchassiset fået en  mere komfortabel karakter end tidligere med noget blødere fjedre og mindre dæmpning. Det er udviklet til at give limousinens langturs-komfort ikke mindst for de, der sidder bag i bilen.

"Ét chassis er nu blevet til to," forklarer Stefan Sällqvist. "Det betyder, at vi kan give vores kunder flere valgmuligheder uden at måtte gå på kompromis. Vi har ét chassis til dem, der foretrækker en virkelig aktiv kørestil, og et andet til dem, der hellere vil nyde en luksuriøs køretur. Når det er sagt, er det dog svært at yde teknologien retfærdighed bare ved at snakke om den. Det handler om følelser, og det skal man ud i trafikken for at opleve".

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.