• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. marts 2009 - Semler Danmark

Den nye Polo

Bedre, større, hurtigere

Ny Polo forventes til august Ny Polo forventes til august

Volkswagen 
Kvalitetsimage
Volkswagen introducerer femte generation af Polo på biludstillingen i Genève.  Ingen anden bil i denne klasse har et tilsvarende seriøst kvalitetsimage som den nye Polo. I et tæt samarbejde mellem designere, ingeniører og produktionseksperter var det et fælles mål at fremvise et kvalitetsniveau, både teknisk og visuelt, som ellers kun findes i langt dyrere biler.

Design-DNA
Takket være det nye design-DNA, som er skabt af Walter de Silva, er det udtryk, som den nye Polo har, hverken kunstigt eller "sødt" som mange andre biler i netop denne klasse, men tværtimod et færdigudviklet og moderne design. Designet er defineret ved skarpe, præcise linjer uden stilistiske gimmicks, som hurtigt bliver poppede og forsvinder. I det lange løb gælder det, at "less is more", og det fremgår ikke mindst af den relativt høje gensalgsværdi, som Polo holder.

Vægt- og brændstofbesparelse
Til trods for mange forbedringer på den nye Polo, er der opnået en vægtbesparelse på 7,5%. Introduktion af nye TSI og TDI motorer, foruden 7-trins DSG gear har resulteret i betydelig brændstofbesparelse for de fleste motorer. Et eksempel er den nye 1,2 TSI motor. Denne turbo-ladede fire-cylindrede motor med direkte indsprøjtning yder 77 kW/105 HK, men kører ikke desto mindre over 18,1 km/l (129 g/km CO2). Det er en forbedring på 19% i forhold til tilsvarende ydelse for den foregående model.

Syv forskellige motorer
I alt kommer der syv forskellige motorer til den nye Polo - fire benzin og tre diesel - og med ydelser fra 60 HK op til 105 HK. Fem af motorerne er helt nye i Polo modelprogrammet.

Med de tre momentstærke TDI motorer indføres common rail indsprøjtning for første gang i Polo. Disse motorers potentiale kommer især til udtryk i BlueMotion udgaven. Her præsterer den nye 1,6 l 66 kW/105 HK TDI motor over 26,3 km/l og blot 96 g CO2 pr. km.

Benzinmotorerne - to tre- og to firecylindrede - spænder fra 44 kW/60 HK til 77 kW/105 HK. Helt nye er 1,4 l med 63 kW/85 HK og 1,2 TSI med 77 kW/105 HK:

Benzinmotorer

Motor kW/HK Km/l g/km CO2 Max. km/t Gearkasse
1,2 44/60 18,2 128 157 5-trins
1,2 51/70 18,2 128 165 5-trins
1,4 63/85 16,9 139 177 5-trins*
1,2 TSI 77/105 18,2 129 190 6-trins*
* syv-trins DSG som ekstraudstyr

TDI-motorer

Motor kW/HK Km/l g/km CO2 Max. km/t Gearkasse
1,6 55/75 23,8 109 170 5-trins
1,6 66/90 23,8 109 180 5-trins*
1,6 (BM) 66/90 26,3 96 180 5-trins
1,6 77/105 23,8 109 189 5-trins

* syv-trins DSG som ekstraudstyr

Interiør
Indvendigt er der lagt vægt på, at betjening sker intuitivt og ergonomisk optimalt for forskellige størrelse personer. Instrumenterne er nye og minder om dem, der findes i den nye Golf. Især lægger man mærke til den nye midterkonsol. Den er drejet imod føreren og betjeningsgrebene er nydesignet.

Mere plads
Der er skaffet mere plads ved alle fem siddepladser. Især er der skabt mere knæplads bag forsæderne, men også skulderpladsen er øget igennem bedre dimensioner. Men det giver også oplevet mere plads i kabinen.

Tre udstyrsversioner
Den nye Polo vil kunne fås i tre udstyrsversioner: Trendline, Comfortline og Highline. Den forventes til Danmark til august.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.