• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. maj 2009 - Applus+ Bilsyn

Hver 3. danske bil har fejl

Flere biler kan ikke få stemplet "Godkendt" ved syn

Kan en forhøjet skrotpræmie være med til at sikre de farlige køretøjer? Kan en forhøjet skrotpræmie være med til at sikre de farlige køretøjer?

Applus+ Bilsyn
Flere beholder deres brugte bil
Stor statistik fra Applus+ Bilsyn afslører, at mere end en tredjedel af bilerne på de danske veje har en eller flere mangler, der gør, at køretøjet ikke kan opnå betegnelsen ’Godkendt’ ved syn. Den stadigt stigende alder på bilparken får skylden.

Finanskrisen har medført, at flere vælger at beholde deres brugte bil længere tid end sædvanligt, samtidig med at flere vælger at købe brugt, når bilen skal udskiftes. Det betyder, at den i forvejen stigende alder på den danske bilpark øges endnu mere end sædvanligt i øjeblikket. I skrivende stund har gennemsnitsalderen på de danske biler på vejene passeret 9 år, mens gennemsnitsalderen på handlede brugtbiler er mere end 11 år.

Den medfølgende tabel viser en oversigt over fejl fordelt efter de synede bilers alder, og er baseret på de mere end 550.000 syn af køretøjer under 3.500 kg, som Applus+ Bilsyn havde igennem sine synshaller i 2008. Af disse havde 34,8 % én eller flere fejl og mangler, der betød, at køretøjet ikke kunne klassificeres som ’Godkendt’. Godt halvdelen af de små 200.000 biler der ikke helt klarede frisag, fik dog en såkaldt ’Betinget godkendelse’, der ikke kræver omsyn. Bilejeren skal dog stadig sørge for at få udbedret de fejl og mangler, der blev konstateret ved synet.

Eksempelvis har brugte biler mellem 10-15 år mere end syv gange så mange fejl på bremserne som nyere biler under 5 år. Helt slemt ser det ud på de bærende elementer, hvor der kun er registreret fejl på 2 % af bilerne under 5 år, mens andelen af biler mellem 10-15 år med denne type fejl er på 35 %. Har køretøjet passeret 15 år siden første registreringsdato, bliver antallet af fejl fordoblet i forhold til de 10-15-årige biler - nemlig 69 %.

Forhøjet skrotpræmie kan sænke antallet af ulykker og gavne miljøet
Kigger man på de brugte biler med miljøbrillerne på, kan det også konstateres, at biler over 15 år forurener næsten ti gange så meget som de nyeste biler. Både risikoen for trafiksikkerheden og miljøet har man fundet en løsning på i adskillige andre lande. Således har flere europæiske lande indført forhøjet skrotpræmie med gode resultater til følge.

”Både Frankrig, Tyskland og Italien har indset det fornuftige i at få mange af de farlige biler væk fra vejene. Dels kan det være med til at sænke antallet af ulykker, og dels vil det have en direkte målbar effekt på miljøet, når der kommer nye biler på vejene”, siger adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand og fortsætter:

”Hvis nybilssalget i Danmark stiger på samme eksplosive måde, som vi har set i de lande, vi gerne vil sammenligne os med, finansierer den forhøjede skrotpræmie sig selv via de mange ekstra afgiftskroner i den danske statskasse”, siger Willerslev-Legrand og hentyder til tal fra bilindustrierne i de pågældende lande.

Af disse tal fremgår det, at nybilssalget i Frankrig er steget med 8,1 procent i marts 2009 i forhold til samme periode sidste år, mens stigningen i salget af nye biler hos vores naboer i Tyskland er steget med 40 % i marts 2009 sammenholdt med tal fra marts 2008. Stigningerne bliver i begge lande kædet sammen med indførelsen af forhøjede skrotpræmier.

I Tyskland modtager man € 2.500 (cirka 18.500 kroner), når man skrotter sin mere end ni år gamle bil i forbindelse med købet af et nyt, miljørigtigt køretøj. I Frankrig er skrotningspræmien på € 1.000 (cirka 7.500 kroner), mens et engelsk lovforslag ifølge Financial Times er på vej, hvor der sigtes mod en skrotpræmie på £ 2.000 (cirka 16.500 kroner).

Fejlstatistik baseret på mere end 550.000 syn i 2008

%-vis antal fejl ift. alder Biler under 5 år Biler 5–10 år Biler 10–15 år Biler over 15 år
Styretøj 1% 2% 5% 7%
Bremser 4% 12% 29% 33%
El, lys og reflekser 23% 33% 42% 42%
Motor: Støj/forurening 2% 5% 12% 18%
Bærende elementer 2% 10% 35% 69%

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.