• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. juni 2009 - Volvo Personvogne Danmark A/S

Volvos egen varevogn

Historien bag Volvo-varevognen 445

Herregårdsvognen Volvo 445 fra 1927 Herregårdsvognen Volvo 445 fra 1927

Volvo
Historien bag Herregårdsvognen Volvo 445
Kort efter at Volvo startede sin bilproduktion i 1927, begyndte virksomheden at levere chassiser beregnet til påbygning af de karrosserier, kunderne ønskede. 1930'ernes store Volvo'er blev leveret fra fabrikken monteret med forskærme, motorhjelm, dørtrin og ændringsbare A-stolper, hvorefter de blev ombygget til varevogne eller pickupper hos en af de mange opbyggere, der fandtes i Sverige på den tid. Disse chassiser kunne ses i salgsbrochurerne helt op til 1950'erne, hvor de større Volvo-biler stadig blev bygget på separate rammer. Men de var store, så behovet for et mindre og lettere chassis begyndte at trænge sig på.

Chaissis-produktion startede i 1949

PV444's karrosseri kunne ikke bruges til den type køretøj. Man var nødt til at udvikle en tilsvarende varevogn, bygget på en stærk, men let ramme. Produktionen af et sådant chassis startede sommeren 1949. Chassiset havde samme størrelse som PV444 og kostede det samme. Forskærme og motorhjelm kom fra 444, men 445 adskilte sig fra sedanversionen ved at have en kølergrill med fem vandrette kromlister i stedet for fire. Nyttelasten var cirka 500 kg afhængig af karrosseriversion. En pickup var lettere og kunne laste mere end en tungere varevogn. Totalvægten var 1650 kg, hvoraf chassiset alene tegnede sig for de 725 kg. Men de, der brugte 445 til daglig, lærte snart, at teori var ét og praksis noget andet - bilen kunne køre med meget mere.

Effektiv, men tørstig motor
Den lille, firecylindrede, topventilede motor på 40 hk kunne sagtens trække bilen effektivt i bytrafik. Den lave gearing gav god acceleration, men betød, at bilen var støjende og tørstig ved højere hastigheder på langture. Al mekanik og udstyr kom fra 444, bortset fra bagakslen, som bestod af to meget stive bladfjedre i stedet for 444's mere komfortable skruefjeder ophængning.

Big business
På det tidspunkt fandtes omkring 70 karrosseriopbyggere i Sverige, hvoraf cirka 25 udførte forskelligt karrosseriarbejde til 445. Vare- og rustvogne samt ambulancer havde uvægerligt trærammer med paneler i stålplader. Det samme gjaldt førerhuset på pickupperne. Der blev kun opbygget meget få karrosserier og førerhuse helt i stål på 445, primært på grund af tidsforbrug og omkostninger. Interiøret i disse biler var mere praktisk end komfortabelt. Normalt var dørenes sider forsynet med en slags pap-materiale, og indtrækket var oftest forskellige typer slidstærkt kunstlæder. Det var ikke just hyggen, der kendetegnede en 445. Føreren måtte selv skabe sig en rar og komfortabel arbejdsplads. Men det var netop, hvad det var for brugerne, en arbejdsplads.

10 åbne specialmodeller eksisterer stadig

Et par svenske virksomheder forsynede 445 chassiser med åbne karrosserier, som virksomhederne selv begyndte en miniproduktion af - ti biler hver. Af disse tyve biler findes de ti stadig, og en håndfuld af dem ejes og køres af dedikerede entusiaster. Men til en nybilspris over dobbelt så høj som prisen på en PV444, var og er de sjældenheder.

Vores egen varevogn

I løbet af få år lykkedes det Volvo at mætte markedet for 445 chassiser. De skrappe og holdbare, små figthere blev ikke byttet til nye eller skrottet lige så hurtigt, som Volvo havde regnet med. Det var de for gode til. I starten af 1952 havde Volvo 1.500 usolgte, leveringsklare 445 chassiser holdende uden for fabrikken. Sideløbende begyndte flere og flere bilproducenter at tilbyde deres egne vare- og herregådsvogne, færdigopbyggede fra starten, og karrosseriopbyggerne havde det hårdt. Men 445'erne skulle jo sælges, og hvorfor en udenforstående leverandør af karrosserier til at gøre dem attraktive?

I 1953 blev den første leveret
"Byg vores egen Volvo varevogn" foreslog administrerende direktør Assar Gabrielsson, og det blev starten på Volvo Duett - Volvo's første vare-/herregårdsvogn. En ung ingeniør, Erik Skoog, og hans lille team gik straks i arbejde og designede et karrosseri til 445 chassiset, som egnede sig til både person- og varetransport. Teamet bestilte de nødvendige værktøjer og  blot 15 måneder senere - den 4. juli 1953 - blev den første Duett leveret til sin entusiastiske ejer, Volvo-direktør Assar Gabrielsson.

Det perfekte valg til en mindre virksomhed
Duett viste sig at blive en sand Volvo-favorit, som blev produceret indtil 1969. Også den kunne leveres som  chassis til alternativ karrosseriopbygning, men der blev længere og længere mellem de varianter. Duett'ens praktiske og rummelige standardudgaver - med eller uden sideruder bagi - kunne klare de fleste små og mellemstore transportbehov. Det perfekte valg til en mindre virksomhed.

Den sidste ramme
Ligesom de leverede chassiser blev også de første eksemplarer af Duett kaldt 445 med en bogstavkombination tilføjet, der angav karrosseritype og udstyrsniveau. Først i 1960, da bilen blev gennemgribende ombygget, blev navnet ændret til 210 og med Amazon som herregårdsvogn med betegnelsen 220. Navnet Duett var en leg med ord, idet der var tale om to biler i en - til arbejde og fritid. Det var også den sidste Volvo-bil, der blev bygget på en separat ramme, og lige til det sidste bevarede den 1940'ernes retro-udseende.

Klarede ikke kollisionstest
I det sidste produktionsår - 1969 - blev der vedtaget ny lovgivning i Sverige om kollionstests, og med et design tilbage fra 1940'erne, kunne Duett ikke klare sig mere. Volvo besluttede at stoppe produktionen og alle de Duett'er, der blev produceret i 1969, blev eksporteret.  På nær et enkelt eksemplar, chassisnummer 97229, som står på Volvo Museum i dag. Den er mørkeblå med lysebrunt kunstlæderindtræk og er forsynet med de oprindelige nummerplader, OA 1075.
I Volvo's modelprogram på den tid fandtes der allerede to andre praktiske og elegante herregårdsvogne, som også var i stand til at håndtere vareleverancer, 220 Amazon og 145.

Særligt til entusiasterne

Hvis nogle skulle være interesseret i chassisnumre og deres oprindelse, repræsenterer nummersystemerne for 445 og Duett en virkelig udfordring, som man næsten skal være Sherlock Holmes for at forstå til bunds. Først fik kun chassiserne numre, derefter blev andre typer indraget i takt med, at de supplerede basisversionen, og det er svært at adskille typer og numre fra hinanden. I alt blev der produceret 4.194  chassiser. 4.035 af dem var 445, og blot 159 var 210. Kort fortalt er systemet bygget således op: 

Leverede chassiser i perioden september 1949 til maj 1962 (produktionsstop)

Herregårdsvogne

Varevogn i paneludgave

Herregårdsvogn i personbilsudførelse (!)

210 Duett (produktionsstop den 19. februar 1969)

I alt produceret af alle typer og incl. separate chassis'er: 101.492
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.