• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. september 2009 - F. Bülow & Co. Aps.

Få et ekstra øje i bilen

Nu kan man få eftermonteret et "sikkerhedsøje" som i luksusbilerne.

Med et Mobileye advares man mod forankørende, der pludselig standser. Med et Mobileye advares man mod forankørende, der pludselig standser.

Mobileye.com
Eftermonteret sikkerhed
Alt avanceret udstyr begynder i de absolutte luksusbiler. Det gælder også for de sofistikerede sikkerheds- og overvågningssystemer, der i øjeblikket stort set kun kan fås til bilernes absolutte luksusklasse. Men nu kan det eftermonteres.
Der er tale om udstyr, der overvåger, om der holdes en korrekt afstand til den forankørende og om man på motorvej ikke slingrer og overskrider de hvide striber. Kernen i den slags systemer er et kamera monteret i forruden. Via kameraet overvåger systemet konstant området foran bilen og, takket være komplicerede algoritmer, oversættes alt hvad kameraet ser til informationer, som kan benyttes i sikkerhedens og komfortens tjeneste.

Lavet på basis af fabriksmonterede anlæg
Frem til nu har den slags overvågning kun kunnet købes i form af fabriksmonterede sikkerhedspakker, men nu er eftermontering mulig. Systemet hedder Mobileye C2-170, en version til eftermarkedet, som er udviklet på basis af de nyeste sikkerhedssystemer, der siden 2007 er blevet tilbudt i udvalgte modeller fra BMW, Volvo og General Motors.
"Man har taget grundelementerne fra de fabriksmonterede sikkerhedssystemer og transformeret det hele ned i en lille kompakt enhed, der kan placeres ved siden af bakspejlet", forklarer salgschef Thomas Bülow-Jacobsen fra F. Bülow & Co Aps, der står bag importen af Mobileye.

Bip advarer mod at køre for tæt på forankørende
Når systemet er monteret i en bil eller lastbil, vil Mobileye konstant overvåge, om chaufføren holder den korrekte sikkerhedsmæssige afstand til den forankørende. Det sker via et lille display og samtidig indikerer en akustisk alarm, hvis man kører for tæt.
"Dermed får man som bilist en advarsel, hvis man kører for tæt på den forankørende. Det kan i mange situationer være lige det ekstra, der gør at man bliver mere opmærksom og på den måde undgår en mulig kollision. Desuden har Mobileye en opdragende effekt, hvis man har en dårlig vane med ikke at holde god afstand til den forankørende. Man bliver konstant mindet om den dårlige vane via systemets bippen", vurderer Thomas Bülow-Jacobsen.

Systemet holder bilen midt i vejbanen

"Foruden afstanden til den forankørende overvåger kameraet også, at man ikke overskrider vejens striber. Gør man det uden at benytte afviserblink, advares man via en anden akustisk alarm. I tilfælde af at man er uopmærksom bag rattet, kan alarmen være med til at forhindre en mulig kollision", påpeger Thomas Bülow-Jacobsen.

Kameraet sover aldrig
Sidst men ikke mindst tager Mobileye aldrig ’’øjnene’’ væk fra kørebanen, og opdager det lille kamera pludselig, at man nærmer sig en bil, der holder næsten stille eller helt stille, ja så advares man med en ekstra høj alarm og displayet blinker kraftig rødt.

Fakta om Mobileye
Det er Mobileye, der leverer de overvågningssystemer som  BMW, Volvo og General Motors har monteret i deres topmodeller.
Virksomheden regnes blandt verdens førende i det der i fagsproget kaldes ’’vision-based driver assistance and collision avoidance systems’’
Kernen i systemerne er evnen til at oversætte det som et kamera ser ud gennem forruden. Dette syn rækker i øjeblikket ca. 70 meter frem. Via komplicerede algoritmer kan Mobileye se andre biler og genstande og samtidig beregne afstanden til en bil i bevægelse foran.
Disse informationer ’’oversættes’’ til et lille display, der er placeret i umiddelbar nærhed af bilens bakspejl.
Kameraet er i den nuværende generation i stand til at opdatere med 15 billeder pr. sekund. Næste generation vil kunne opdatere 45 gange i sekundet.

Via displayet og akustiske alarmer advares chaufføren i følgende tilfælde:

* Hvis der køres for tæt på den forankørende

* Hvis chaufføren nærmer sig med høj fart hen mod en bil, der holder helt eller delvist stille

* Hvis chaufføren overskrider de hvide striber på vejen, uden at benytte afviserblink

I 170 serien kommer der et system, som vil kunne tilpasses de fleste flådestyringsprogrammer. Dette bliver snart tilgængeligt for det danske marked. Data fra Mobileye kan således gemmes til brug for senere analyser.

Dermed har Mobileye en række professionelle anvendelsesområder i samspil med:

* GPS-systemer

* Flåde systemer

* Dataoverførsel til såkaldte sorte bokse


Tekniske specifikationer Mobileye C2-170:
Dimensioner: 49 x 24 mm
Pris: 7.459,-

Læs mere på www.mobileye.com


 
 







BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.