• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
14. september 2009 - Volvo

C30 får smart snude

Volvo C30 opdateres med blandt andet friskere front.

Volvo C30 vælges ofte af købere, som ønsker selv at sætte sit præg på den. Volvo C30 vælges ofte af købere, som ønsker selv at sætte sit præg på den.

Volvo
Ny front - flere valgmuligheder
Volvo har givet kæledæggen C30 en overhaling, så den har fået endnu mere personlighed med en ny front og flere valgmuligheder, bl.a. et smart styling kit.
C30 appellerer til kunder, der overvejende færdes i bymiljøer, og som stiller særligt store krav til bilens design, køreegenskaber og personlighed. Af samme grund har Volvo altid givet kunderne mange muligheder for at sammensætte en C30 efter deres egne ønsker. Med den nye C30, som debuterer på Biludstillingen i Frankfurt midt i september, er mulighederne tæt på at være ubegrænsede.

Brikkerne ved at være faldet på plads
"Siden den blev introduceret i 2006 er C30 blevet rost for sin specielle fremtoning, særligt bagenden. Med den nye front er det som om, brikkerne er faldet på plads, og bilen har fået større personlighed," forklarer Daniel Backman, produktchef for den nye C30 hos Volvo Cars. "Det nye eksteriør passer bedre til C30's køreegenskaber - udfordrende, direkte og med en
nærmest fandenivoldsk attitude," fortsætter Backman.

Nyheder udvendig
Der er ændret mere på C30, end Volvo almindeligvis plejer. Hele fronten er nydesignet, inklusive karrosseripaneler som f.eks. forskærmene. Det giver bilen et helt nyt udseende forfra og gør den karakteristisk på en måde, som tydeligt adskiller den fra Volvo S40 og V50.
"Ved at give designsproget større dybde er fronten blevet mere udtryksfuld. Sammen med forkofangerens vinklede linier forstærker forlygternes nye form indtrykket af fart og sportslighed," forklarer Fedde Talsma, eksteriør chefdesigner hos Volvo Cars.

Luftindtag som på XC60
Ligesom på de øvrige modeller finder man midt på fronten Volvo's nye, større jernmærke. Luftindtagene er også større og minder om luftindtagene på XC60. Kølergrillen har fået et nyt mønster, der er specielt for C30.
"Det er i overensstemmelse med Volvo Cars' designstrategi, at C30 nu har fået mere visuel gennemslagskraft samtidig med, at den er helt sin egen. Kølergrillens nye mønster betyder f.eks., at der bare skal et hurtigt blik i bakspejlet til, så ved man, at den bil, der fylder ens synsfelt, er den nye C30," fortsætter Fedde Talsma.
Selv om det mest er fronten, der har fået nyt design, ser man også samme nye linier og detaljer bagpå. Konturerne er mere dynamiske end før.

Andre nye eksteriørdetaljer:
Elegant og trendy, ny karrosserifarve, Orange Flame Metallic
Synlige afgangsrør på T5 modellen
To nye hjulvalg – og for første gang kan Volvo tilbyde hvide hjul
Mulighed for at vælge mellem fem forskellige farver på de lavtplacerede paneler – C30 Contrast Colour Collection
 

Halvdelen af køberne vil selv lege designer
Den nye Volvo C30 tilbyder også en række nye interiørvalg. Bl.a. en helt ny farvekombination kaldet Espresso/Blond, der består af en mørkebrun overdel og en blond skygge på den nederste del af dørenes sider. Den blonde tone, der befinder sig et sted mellem grå og beige, afspejler Volvo's skandinaviske designtradition. Espresso/Blond interiør passer godt til de
nye tekstiler i stærke farver som organge, grøn og blå ligesom et nyt læderindtræk, Cranberry.
"Vi ved, at op mod halvdelen af C30 kunderne foretager detaljerede interiørvalg. De vil selv bestemme, hvordan deres bil skal se ud indvendig og er ikke interesserede i færdige pakkeløsninger. Den nye C30 giver dem en række friske, trendy valgmuligheder," forklarer Maria Uggla, chefdesigner hos Volvo Cars.
"Samtidig er det gjort meget lettere for kunderne at matche eksteriør og interiør på en attraktiv måde med den nye Espresso/Blond farvekombination," fortsætter Maria Uggla.
En anden ny detalje er bagagerumsdækkenet i et nyt materiale og med et nyt grafisk mønster, der yderligere understreger bilens image.

Ny midterkonsol – Oyster Burst Déco
Volvo's specielle midterkonsol kan allerede leveres i flere udgaver. Nu kommer endnu en til, Oyster Burst Déco. Volvo's designere hentede inspiration i de klassiske, svenske Hagström guitarer, der blev verdenskendte i hænderne på stjerner, som Elvis Presley tilbage i 1950'erne. Hagström forsynede guitarerne med et mønster, der var mørkt i kanten og gik umærkeligt over i en lysere nuance ind mod midten, og det samme gør den nye midterkonsol i C30.

Nyt udtryksfyldt stylingkit
Volvo C30 har også noget at tilbyde kunder med mere dybtgående interesse for bildesign. Et nyt tilbehørs stylingkit med en dristig, lidt mere rå stil giver C30 endnu mere attitude. Kittet indbefatter pynteramme om tågelygterne, beskyttelsesplade foran, dørpaneler på siderne med C30 logoet indgraveret og en beskyttelsesplade bagpå i aluminiumlook. Nyt til T5 er to 90 mm afgangsrør i poleret, rustfrit stål, som understreger de kraftige motorer.

Verdenskort på måtterne
De nye eksteriørdetaljer understøttes af et spændende interiør, hvor måtternes mønster tegner et verdenskort. Midterkonsollen i aluminium og tilsvarende dørgreb er inspireret af et antikt søkort. Mønsteret viser længde- og breddegrader såvel som kortstreglinier, der yderligere understreger oplevelsestemaet.

Nyt sportschassis med fremragende egenskaber
Et nyt sportschassis kan tilvælges, som gør Volvo C30 væsentligt mere skarp og giver den stivere og mere aktive køreegenskaber. Styringen er mere præcis på grund af stivere bøsninger. Styretøjets udveksling er lavere og giver 10 procent hurtigere reaktion på ratbevægelser. Fjedrene er hele 30 procent mere stive, hvilket giver bilen en bedre balance
ved entusiastisk kørsel. Også støddæmperne er mere stive og er nu af den eksklusive mono-tube type, som opbygger trykket hurtigere. Krængningsstabilisatorerne er mere stive, hvilket reducerer tendenser til at krænge i kurver. Det nye sportschassis kan leveres til alle C30 versioner med undtagelse af 1.6 DRIVe.

C30 DRIVe med stop/start-funktion
Fra foråret 2009 har Volvo C30 1,6D kunnet fås med en avanceret stop-start-funktion, som slukker motoren, når bilen holder stille, f.eks. ved lyskurver eller i en kø. Det begrænser brændstofforbruget til så lidt som 3,9 liter/100 km (25,6 km/liter) og en CO2 udledning på blot 104 g CO2/km, hvilket er det laveste i klassen.

Motorprogram, Volvo C30

Tallene herunder er for varianter med manuel gearkasse og ved blandet kørsel:

Benzinmotorer        Ydelse     Brændstofforbrug     CO2
T5 (2,5 liter)      230 hk/320 Nm  11,5 km/liter    203 g/km
1,6     100 hk/150 Nm    14,3 km/liter     167 g/km
             
Dieselmotor                                                    
1,6D DRIVe start/stop    109 hk/240 Nm      25,6 km/liter     104 g/km

Der er anvendt turboteknologi i T5-motoren og i dieselmotoren for at give bedst mulig ydelse.
En femtrins automatgearkasse med Geartronic kan leves til T5.
Partikelfilter er standard på dieselmotoren.
1,6 DRIVe med start/stop funktion har ekstr.emt lavt brændstofforbrug, 25,6 km/liter.
 

49 kombinationsmuligheder for eksteriør
Man kan vælge mellem 13 forskellige eksteriørfarver og de lavtplacerede spoilere kan leveres i fem forskellige farver. Alt i alt er der 49 kombinationsmuligheder (sammenlignet med 13 tidligere).
Hvis de 11 forskellige letmetalhjul føjes til, har kunden ny 539 muligheder for at skabe en helt unik bil. De 27 indtræksvalg (tidligere 15) giver nu 14.553 kombinationsmuligheder
Med de fire dekorationsindlæg i midterkonsollen bliver tallet 58.212
At kunne til- eller fravælge en bagspoiler fordobler antallet af muligheder til 116.424
Med eller uden elektrisk soltag så er vi oppe på 232.848
C30 kan leveres med tre forskellige drivliner (manuel/automatisk gearkasse inkl.), og så er der 698.544 kombinationsmuligheder.
Dertil kan C30 vælges med et af tre forskellige lydanlæg, en række sikkerhedsfunktioner, parkeringsradar, Bluetooth o.s.v.
Alt i alt er kombinationsmulighederne tæt på at være uendelige på den nye Volvo C30, konstaterer Volvos PR-afdeling.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.