Ny opstrammet C3
Ny Citroën C3 er en smart og værdig arvtager.
Citroën
C3 med dynamisk design
Citroën har præsenteret den ny C3 i en smartere og mere opstrammet udgave. Efter billederne at dømme er den en værdig arvtager til den nuværende C3. Den nye C3 har et udvendigt design, som er karakteristisk ved kombinationen af runde og dynamiske linjer, og kabinen er indrettet med nytænkning af rummeligheden og et omhyggeligt valg af materialer.
Bilens størrelse udnyttes maksimalt
Takket være det gennemtænkte design kan bilens størrelse udnyttes til maksimal plads og komfort for alle ombord. Den nye C3 sætter ifølge importøren nye standarder for udsyn og køreoplevelse, idet den kan leveres med den såkaldte Zenith-forrude, som rækker helt op i taget, til glæde for passagererne både foran og bag i bilen.
Ud over plads og materialevalg er komforten optimeret ved en omhyggelig dæmpning af støj og vibrationer.
CO2-udledning fra 99 g/km
Bilen byder på køreegenskaber, som er dynamiske og velafstemte. Både komfort og vejgreb er højt prioriteret. I udviklingen af bilen er der arbejdet meget med at begrænse vægten og gøre bilen så aerodynamisk som muligt, hvilket også er til gavn for udledningen af CO2. Den kommer til at begynde ved 99 g pr. km.
Succes skal videreføres
Den nuværende C3 er solgt i mere end 2 millioner eksemplarer på verdensplan, og herhjemme i godt 14.000 styk.
”Lanceringen af den nye C3 er særdeles vigtig for os, idet den skal bidrage til en endnu højere markedsandel, såvel hos privat- som erhvervskunder”, udtaler generaldirektøren for Citroën, Frédéric Banzet.
Derfor har man valgt at videreføre det bedste fra den nuværende model og samtidig at gå endnu videre. Det har resulteret i en bil med markant og spændende design, en velindrettet bil med usædvanlig rummelighed i forhold til de ydre mål samt et sæt køreegenskaber, som giver både køreglæde og komfort og et fornuftigt forbrug.
Den nye Citroën C3 vil således kunne dække bilbehovene hos rigtig mange kunder, både privat- og firmakunder.
Den nye C3 lanceres på de første markeder i november 2009, og herhjemme i 2010. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske modelprogram og priser.
Nye designlinjer
Udgangspunktet for den nye C3 har været at videreføre det bedste fra den hidtidige model, og samtidig gå endnu videre. Formgivningen med både afrundede og ubrudte linjer giver bilen et dynamisk design. Kabinen i den nye C3 er inspireret af DS3, som Citroën også viser på biludstillingen i Frankfurt. Kvalitet og materialevalg afspejler Citroëns meget bevidste valg om at hæve kvaliteten, også den man umiddelbart oplever, når man rører ved bilen.
Instrumentbordet har enkle, vandrette linjer, og rattet har en særlig form.
Designet gør det nemt at aflæse instrumenteringen.
Materialevalg og sansen for detaljer bidrager til, at kabinen udstråler klasse.
Kvalitet til mindste detalje
I udviklingen og fremstillingen af den nye C3 er der sat fokus på høj kvalitet, både når bilen er ny og i brug. Den nye C3 er den første Citroën, der kommer på gaden, som er udviklet ud fra en ny metode uden brug af forserie-værktøjer. Det sker for så tidligt som muligt i processen at frembringe en bil, der er så tæt på den endelige som muligt. Tilsvarende for produktionsudstyret, som skal fremstille den.
Denne metode giver store fordele med hensyn til kvaliteten, idet alle parter, herunder udviklingsteams, leverandører og produktionsfolk, tidligt i forløbet kan forholde sig til den endelige bil.
For at sikre en høj driftssikkerhed og justere de sidste småfejl er der tilbagelagt over 2 mio. test-km i bilen inden lanceringen.
Optimering af de udvendige mål
Den nye C3 er blandt de mest kompakte i sin klasse, og har ikke fulgt den generelle trend med at blive over 4 meter lang. Den er 3,94 meter lang, 1,73 meter bred og 1,52 meter høj.
Vendediameteren er 10,2 meter, så den er nem at komme rundt med også i byen.
Rummelig kabine
Selv om den ikke fylder meget udvendig, er den rummelig i kabinen takket være den gennemtænkte konstruktion. Som eksempler kan nævnes:
* Plads ved den nederste del af instrumentbordet, hvor handskerummet ikke fylder i kabinen, men alligevel kan rumme 13 liter. Med denne konstruktion får forsædepassageren bedre benplads og kan skyde sit sæde 8 cm længere frem end førersædet og alligevel sidde behageligt.Herved får bagsædepassageren i højre side bag, helt usædvanlig god benplads.
* Slanke stolerygge foran, som giver 3 cm mere plads til knæene for passagererne bag.
* Sæder med en halvhøj siddeposition og dermed godt udsyn og plads til fødderne for passagererne bag.
I forhold til bilens ydre mål er kabinen således usædvanlig rummelig, og det samme kan siges om bagagerummet, der har et volumen på 300 liter (VDA).
Det har en lav læssekant og en maksimal bredde på 104 cm. Bagagerummet kan gøres endnu større ved at fælde stoleryggen frem på bagsædet (2/3 - 1/3).
Det kan ske med én hånd og i én bevægelse både via bagagerummet og bagdørene.
Endelig er der mange fralægningsrum i kabinen.
Zenith-forrude
Den nye C3 kan leveres med en særlig type forrude, ”Zenith”, som giver et helt fantastisk udsyn i højden, både for fører og passager foran og passagererne bag.
Længden er 1350 mm, og det betyder, at synsfeltet fremad øges med 80 grader i højden. Den traditionelle travers mellem forrude og tag er væk, og sammen med de slanke forstolper giver det alle ombord et formidabelt udsyn.
Af hensyn til komforten har Zenith-forruden en særlig form for gradueret toning, som giver en flydende overgang mellem den kraftige toning oven over forsædepassagererne og den nederste del af forruden. I forhold til traditionelt tonede ruder med faktor 50 for opvarmning er den blot 9 for den kraftigste toning i Zenith-forruden. Det giver et lysindfald, der er blidt og ikke så aggressivt for fører og forsædepassager. Hvis solen rigtig bager, kan man skubbe en afskærmning med to solskærme frem.
Den nye C3 med Zenith-forrude må kandidere til titlen kompakt bil med størst forrude og mindst tag og rekord i udsyn og lys til gavn for sikkerhed og komfort.
Støjdæmpning
Den nye C3 byder på høj komfort for alle ombord, også med hensyn til dæmpning af støj. Der er arbejdet meget med dæmpning af vibrationer og støj fra motorrummet, dæmpning af vindstøj og af støj fra dæk og undervogn.
* I motorrummet er anvendt et støjdæmpende materiale med en tæthed på 155
g/m2 mod 48 g i den hidtidige C3
* I døre og døråbninger har det støjdæmpende materiale en tæthed på 200 g/m
2 mod normalt 90 g i denne klasse.
Dynamisk og velafstemt
Den nye C3 byder på køreegenskaber i mærkets tradition. Høj aktiv sikkerhed, køreglæde og komfort. Den har et hjulophæng af typen semi-McPherson foran, ny deformerbar travers bag og elektrisk servostyring. Den har god føling med vejen og omhyggelig dæmpning af karrosseriets bevægelser, så køreegenskaberne forbliver præcise og entydige også i vanskelige situationer som for eksempel en pludselig undvigemanøvre.
Undervognen er afstemt i forhold til motorens effekt og moment for at give den rigtige balance mellem komfort og dynamik.
Standard er ventilerede bremseskiver foran, ABS, elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistent, og på det danske marked bliver ESP standard ligesom 6 airbags.
Forstærket karrosseristruktur
I udviklingen af bilen er der ud over den aktive sikkerhed lagt stor vægt på den passive sikkerhed. Karrosseristrukturen er udviklet for i tilfælde af en kollision at stabilisere kabinen maksimalt og modvirke indtrængen af komponenter i kabinen og deformering af overlevelsesrummet, samt fremme den forud programmerede sammenpresning af deformationszonerne uden for kabinen.
Forvognen stabilseret med højstyrkestål
Som eksempler på opbygningen kan nævnes fronten, dørene og bagenden af bilen.
Fronten på den nye C3 er konstrueret med en øvre vange i højstyrkestål og særligere buffere. Sammen med en række yderligere forstærkninger bidrager denne konstruktion til at stabilisere hele forvognen i tilfælde af en kollision, så der absorberes mest mulig energi under sammenpresningen af de forudprogrammerede deformationszoner. Fordørene er ligeledes forstærket for at øge stivheden i hele konstruktionen. Hvad bagenden af bilen angår, er den ligeledes forstærket med en særlig travers og buffere i stål
Ved Euro NCAP testen opnåede bilen fire stjerner, men ville være kvalificeret til fem, såfremt ESP havde været standard i stort set alle europæiske lande, ligesom det er i Danmark.
Større uden større vægt
Selv om den nye C3 er større end den hidtidige model, har den ikke taget på i vægt takket være ingeniørernes og designernes store indsats for at begrænse vægten. Som eksempler kan nævnes:
* Produktdefinitionen til designafdelingen har fokuseret på en opbygning af bilen til gavn for vægt og sikkerhed, f.eks. ved at vælge en travers til instrumentbordet, der ikke er bøjet, men ret.
* Udviklingen af en ny generation bagbro, der har betydet en vægtbesparelse på 13 kg.
* Omfattende analyse af del for del for at reducere vægt for dele med tilsvarende tekniske indhold.
* Udbredt anvendelse af computerberegninger for at definere og teste delene for at optimere dem, ikke blot med hensyn til vægt, men også med hensyn til teknisk kvalitet.
Sammen med en god aerodynamik (Cw-værdi på 0,30) bidrager denne indsats til at gøre bilen mere letkørt med bedre respons, men også til at begrænse brændstofforbrug og udledning af CO2.
CO2 programmeret optimering
Den nye C3 vil blive markedsført med et program af både effektive og økonomiske motorer, tre diesel og fire benzin.
3 HDi motorer (70, 90 og 110 FAP) hvor FAP står for partikelfilter og 4 benzinmotorer (Euro V) (1.1, 1.4i, VTi 95 og VTi 120). Alle motorerne arbejder sammen med en 5-trins gearkasse, undtagen HDi 110 FAP, hvor den manuelle gearkasse har 6 trin, og VTi 120 hvor man kan vælge mellem en 5-trins manuel eller en 4-trins automatgearkasse.
Udledningen af CO2 starter ved 99 g/km og for dieselmotorerne er den under
118 g/km, hvorimod den er mellem 134 og 160 g CO2 pr. km for benzinmotorerne.
Desuden er den nye C3 udstyret med en indikator for gearskift, som hjælper føreren til at begrænse brændstofforbruget mest muligt.
Stop og start 2. generation på vej
I 2011 bliver bilen endnu mere økonomisk med lanceringen af motorer med Stop & Start af 2. generation. De kommer til at arbejde sammen med 5- og 6-trins gearkasser, og modelprogrammet vil byde på dieselmotorer med en udledning af CO2 på 95 og 90 gram. Hvad benzinmotorerne angår, vil den kommende 3-cylinders generation byde på udgaver, der udleder under 100 g CO2 pr. km.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
