• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. oktober 2009 - Volvo Personvogne Danmark A/S

Volvos grønne visioner

"DRIVe Towards Zero" er navnet på Volvo Cars´miljøvision

Volvo C30 kører 26,3 km på en liter brændstof og udleder blot 99 g CO2 pr. km. Volvo C30 kører 26,3 km på en liter brændstof og udleder blot 99 g CO2 pr. km.

Volvo  
Grønne visioner
Volvo Cars har visioner. Også på miljøområdet, hvor "DRIVe Towards Zero" er navnet på svenskernes vision om at udvikle biler, der er fuldstændig fri for skadelige udledninger fra udstødningen og miljøskadelig CO2.

I 2009 har Volvo introduceret syv effektive dieselmodeller - DRIVe - med meget lav CO2 udledning og har bebudet, at plug-in hybridbiler kommer på markedet allerede i 2012. Men det er kun begyndelsen.

Produktudvikling på tre områder
I arbejdet med at reducere produkternes indvirkning på miljøet følger Volvo tre hovedspor: Større effektivitet, bæredygtige brændstoffer og el-drift. Arbejdet vil fortsætte ad disse tre spor i de kommende årtier, hvor de får varierende betydning. Målet er gradvis at sænke brændstofforbrug og udledninger til de niveauer, myndigheder, kunder og hensynet til miljøet kræver.

På kort sigt ligger hovedvægten på at gøre eksisterende teknologi, der kan bruges i mange modeller og til både diesel- og benzindrevne biler, mere effektiv. Dette vil ske sideløbende med en gradvis overgang til bæredygtige brændstoffer i takt med, at disse får større udbredelse.

Plug-in hybridbiler
Samtidig med at Volvo gør forbrændingsmotorerne mere effektive, kommer så introduktionen i 2012 af plug-in hybridbiler, der kører på elektricitet kombineret med økonomiske forbrændingsmotorer f.eks. drevet af anden generation biobrændstoffer eksempelvis syntetisk diesel.

Næste trin derefter er rent el-drevne biler, der har potentiale til at bringe CO2 udledningen ned på praktisk taget nul.

"Hos Volvo mener vi ikke, der er en enkelt, indlysende vej til bæredygtig mobilitet. For det første er der stor forskel på lokale forhold, hvad angår biobrændstoffer og den nødvendige infrastruktur. Og for det andet ser vi flere og flere spændende nye teknologiske fremskridt på områder som el-drift, som godt kan gå hen og vende op og ned på præmisserne," forklarer Magnus Jonsson, direktør i afdelingen for forskning og udvikling hos Volvo Cars.

Effektivisering af eksisterende teknologi
Volvo's DRIVe program består af en række brændstofeffektive modeller, som havde verdenspremiere på biludstillingen i Paris oktober 2008, hvor C30, S40 og V50 blev vist med særligt økonomiske motorer. Da biludstillingen i Geneve slog dørene op i marts 2009 var teknologien videreudviklet og tillige tilpasset til virksomhedens større modeller, som dermed er bedst i deres respektive klasser, hvad angår brændstofeffektivitet og CO2 udledning.

Nedbringning af brændstofforbrug
På kort sigt mener Volvo, at den bedste måde at nedbringe produktprogrammets samlede udledning af CO2 på og opnå gode resultater hurtigere er at reducere diesel- og benzinmotorernes brændstofforbrug. Dette fordi effekten er større, hvis man nedbringer udledningerne fra mange biler, der sælges i store antal, end hvis man foretager større reduktioner i et mindre antal biler. Virkeligt økonomiske dieselmotorer med start/stop teknologi bliver introduceret i hele Volvo's produktprogram i de kommende år.

Gradvis overgang til bæredygtige brændstoffer
I overgangen til større brug af bæredygtige brændstoffer indgår bilmodeller, som er skræddersyet til at køre på flere forskellige brændstoftyper. Volvo tilbyder modeller, der kører på benzin, diesel, bioethanol og naturgas/biogas. Volvo's program af Flexifuel-modeller, d.v.s. biler, der kan køre på både benzin og bioethanol, er i dag et af de bredeste i verden af sin art.

Fem forskellige brændstoftyper
På flere europæiske markeder findes tillige modeller, der er efterombygget til at køre på op til fem forskellige brændstoftyper - naturgas, biogas, hytan (biometan iblandet brint i begrænset mængde), E85 og benzin. Særligt biogas har fremragende miljøegenskaber. I løbet af de næste fem år bliver det også muligt at anvende anden generation biobrændstoffer som syntetisk diesel i Volvo's biler.

Hybrid- og el-biler
I et lidt længere tidsperspektiv er det el-drift, der har det største potentiale til væsentligt at reducere miljøpåvirkningen. I begyndelsen af 2009 introducerede Volvo mikro-hybridteknologi, en start/stop funktion, som slår forbrændingsmotoren fra, når bilen holder stille.

I 2012 kan kunderne købe Volvo plug-in hybridbiler, d.v.s. biler, der kan oplades i en almindelig stikkontakt i hjemmet. Disse biler har både en almindelig forbrændingsmotor og en elektrisk motor drevet af en batteripakke. De kører primært på el fra batteriet og har forbrændingsmotoren til at tage over, når der er brug for at køre længere end batteriet kan klare.

Til kortere afstande og til bykørsel bliver der sandsynligvis efterspørgsel efter batteridrevne biler. Volvo er derfor også i gang med at forske i dette område. Der er stadig mange problemer at løse med rent el-drevne biler, hvad angår rækkevidde, pris og sikkerhed. I 2010 udfører Volvo omfattende tests med C30 udstyret til batteridrift. Når disse tests er tilendebragt, bliver resultaterne vurderet, og beslutning truffet om, hvorvidt der er basis for en introduktion.

Ikke allergifremkaldende interiør i biler
I DRIVe strategien indgår også at kunne tilbyde et allergifrit interiør, og det er et område, som er højt prioriteret hos Volvo. Bl.a. er alle indtræks- og interiørtekstiler testet for over 100 skadelige eller allergifremkaldende emner og udledninger, og alle klarer kravene i Öko-Tex Standard 100. Alt læder er fri for krom, og nikkeludledningen fra metalkomponenterne er minimeret.

Mindre miljøpåvirkning fra fremstilling til skrot
I de sidste fyrre år har Volvo nedbragt den miljøindvirkning der stammer fra virksomhedens bilproduktion væsentligt. Et eksempel er udledningen af opløsningsmidler - et område, der er højt prioriteret i hele bilindustrien. Derudover anvender virksomheden kun klima-neutral elektricitet på produktionsfabrikkerne i Sverige og Belgien.

For øjeblikket kan 85 procent af de materialer, der anvendes i Volvo's biler genindvindes, og 95 procent kan genbruges. Ydermere er volvo XC60 RRR-certificeret (forkortelse for Reuse, Recycling og Recovery) til 95 procent. Det er Volvo's første bil, der er typegodkendt, hvad angår genindvinding. For at kvalificere sig til denne godkendelse, ska bilproducenten vise, hvoran bilen genindvindes, når dens levetid er forbi.

Fakta om Volvo DRIVe modeller - brændstofforbrug og CO2 udledning
Volvo's fokus og indsats fremgår af de lave CO2 udledninger og tal for brændstofforbruget, der kendetegner de grønne DRIVe biler:

Volvo C30 
3,8 liter/100 km=26,3 km/liter 99 g CO2 / km

Volvo S40
3,9 liter/100 km=25,6 km/liter 104 g CO2 /km

Volvo V50
3,9 liter/100 km=25,6 km/liter 104 g CO2 /km

Volvo V70
4,9 liter/100 km=20,4 km/liter 129 g CO2 /km

Volvo S80
4,9 liter/100 km=20,4 km/liter 129 g CO2 /km

Volvo XC60
6,0 liter/100 km=16,7 km/liter 159 g CO2 /km

Volvo XC70

6,0 liter/100 km=16,7 km/liter 159 g CO2 /km

14 grønne biler
Der er i øjeblikket 14 modeller i Volvo's program af grønne biler: Økonomiske dieselmodeller, Flexifuel-modeller, der kører på bioethanol, og Flexifuel-modeller, der er efterombygget til gasdrift (Bi-Fuel). Det er dog kun dieselmodellerne, der kan købes i Danmark.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.