• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. november 2009 - Ford Motor Company

Oppustelig sele fra Ford

Ford har forbedret sikkerhedsselen med.... luft

Sue Cischke fra Ford demonstrerer den oppustelige sikkerhedssele. Foto: Ford. Sue Cischke fra Ford demonstrerer den oppustelige sikkerhedssele. Foto: Ford.

Ford
Oppustelig sele
Ford introducerer bilindustriens første oppustelige sikkerhedssele, udviklet for at forbedre sikkerheden på bagsædet, hvor de mest sårbare personer, såsom børn og ældre typisk sidder. Som en del af Fords globale strategi er det planen, at Ford med tiden vil tilbyde den oppustelige sikkerhedssele-teknologi i bilmodeller på globalt plan.

Skal formindske antallet af hoved-, hals- og brystskader
Det nye avancerede system er udviklet til at reducere hoved-, hals- og brystskader ved sammenstød. Disse skader ses oftere blandt bagsædepassagerer grundet manglen af  traditionelle airbags på bagsædet. De oppustelige sikkerhedsseler på bagsædet indføres på den næste generation af Ford Explorer, som introduceres på det nordamerikanske marked i 2010.

Den oppustelige sele er sikker og komfortabel
Udviklingen inden for airbag-teknologi og konstruktion af sikkerhedsseler har gjort det muligt for Ford, sammen med deres leverandører, at udvikle en oppustelig sikkerhedssele, som aktiveres hen over en siddende persons overkrop i løbet af 40 millisekunder i tilfælde af en ulykke.
I daglig brug fungerer selen som en almindelig sikkerhedssele og er både sikker og kompatibel med autostole til børn. Over 90 procent af de adspurgte personer i Fords test af de oppustelige sikkerhedsseler fandt dem mere komfortable end en almindelig sikkerhedssele, fordi selen føles polstret.

Kraften fordeles 5 gange bedre
Ved et uheld vurderer bilens sikkerhedssensorer sværhedsgraden af sammenstødet,  og de oppustelige seleairbags udløses på et øjeblik. Hver seleairbag fyldes med koldt komprimeret gas, der løber gennem et specielt designet spænde fra en cylinder placeret under sædet.
Den harmonikafoldede airbag i selen bryder ved aktivering gennem stofbæltet, der fyldes med luft og breder sig hen over passagerens krop og er med til at fordele kraften fra et sammenstød over et fem gange større område af kroppen end almindelige sikkerhedsseler.

Udviklingen har taget flere år
Brugen af koldt komprimeret gas istedet for en varmeudviklende kemisk reaktion - der er typisk for traditionelle airbagsystemer - betyder at den aktiverede sele ikke afgiver mere varme til passagerens krop end den omgivende temperatur.
"Det er et meget enkelt og logisk system, men det krævede omfattende forsøg og tests igennem flere år at udvikle den mest optimale teknologi og sikre en præcis og pålidelig ydeevne ved sammenstødssituationer," siger Srini Sundararajan, sikkerhedsteknisk leder for Fords forskningafdeling.
Ford ingeniører og designere fortsætter udviklingen af sikkerhedsudstyr, der altid har haft en fremtrædende plads i Fords udviklingsafdelinger. Tidligere var Ford for eksempel de første i branchen til, at indføre sikkerhedsseler tilbage i 1955 og bidrog dermed til at gøre front-airbags til standard i de fleste biler i 1993.
Det var dog Volvo, der opfandt trepunkts-rulleselen.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.