• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. december 2009 - Fleggaard A/S

Smiley-privatleasing

Flegaard Leasing foreslår smileyordning for privatleasingbranchen.

Honda er et af de mærker, der er populære at privatlease. Honda er et af de mærker, der er populære at privatlease.

Fleggaard / Bilpriser.dk
Smiley-leasing
Leasingmarkedet er i hastig vækst, og det samme gælder antallet af virksomheder, der tilbyder danskerne at lease privatbilen. Men langt fra alle har lige godt styr på forretningen. Derfor opfodrer den dominerende spiller på markedet, Flegaard Leasing, nu til, at der indføres en smiley-ordning.

Fra 0 til over 30 udbydere på rekordtid
I løbet af få år er antallet af leasingudbydere vokset fra en lille håndfuld til næsten 30 forskellige leasingfirmaer med ligeså mange forskellige kontrakter. Og langt fra alle de mange tilbud er lige lette at gennemskue for forbrugerne. Det får nu nogle af de mere etablerede repræsentanter fra branchen til at forslå en smiley-ordning, der skal gøre det lettere for forbrugerne at navigere i markedet og sikre sig mod dårlige vilkår og store efterregninger.

Forbrugere skal ikke stavnsbindes
"Vi skal sikre forbrugerne, så de ikke stavnsbindes med en leasingkontrakt, der ikke kan opsiges, eller ender med at betale en kæmpe ekstraregning, når bilen skal leveres tilbage. Den slags skader hele leasingbranchen og forbrugernes tillid til os, og det er vores ansvar at gøre noget ved det. Derfor mener vi, at tiden nu er inde til at tage skridtet fuldt ud og indfører en smiley-ordning, så forbrugerne får en chance for at gennemskue markedet og sondere mellem de efterhånden mange aktører, siger Michael Stensbjerg", adm. direktør for Fleggaard Leasing, der er en af markedets førende aktører.

FDM ser positivt på ordning

Michael Stensbjerg foreslår samtidig, at en evt. smiley-ordning defineres og administreres af FDM, der er uvildig i denne sammenhæng. Hos FDM er man positive over for forslaget.
"Interessen for billeasing har været stigende gennem de senere år, men markedet er stadig komplekst og svært at gennemskue. En smiley-ordning er derfor grundlæggende en god idé, da den rigtige ordning vil kunne skabe mere gennemsigtighed for forbrugerne", siger Per Alkestup fra FDM.

Kun 4 selskaber klarede sig godt i sammenligningstest
FDM har flere gange advaret danskerne om at se sig godt for i leasingjunglen og især læse kontrakter og vilkår grundigt igennem, ikke mindst det med småt. At det er en god idé, er ydermere blevet bekræftet af Forbrugerstyrelsen, der for to år siden foretog en omfattende undersøgelse af 28 repræsentative aktører på leasingmarkedet. Virksomhederne blev vurderet på en skala fra 0 til 5 point ud fra kriterierne Økonomi, Skader & vedligeholdelse samt Fleksibilitet. Over halvdelen fik en pointscore på under 2,5 point (57,1 %), imens blot fire selskaber (14,3 %) udmærkede sig ved at opnå mere end 3 point. Et gennemgående karakteristika for de leasingselskaber, der klarede sig dårligst var, at informationen til forbrugerne var meget mangelfuld, og at de endvidere har scoret lavt på høje leasingomkostninger. Den laveste pointscore, der blev givet, var 0,75 point.
"Tallene bekræfter, at leasingmarkedet i Danmark stadig er svært at gennemskue for mange forbrugere men også, at der er gode tilbud på markedet, hvor man trygt kan underskrive en leasingkontrakt. En Smiley-ordning, der varetages af en neutral og kompetent part som FDM vil giver forbrugerne lagt bedre forudsætninger for at navigere i et forholdsvist nyt og fortsat broget marked", siger Michael Stensbjerg.

Hele branchen skal med
For at en Smiley ordning skal have værdi, kræver det, at hele leasingbranchen bakker op om ideen, og at alle aktører deltager, hvilket både FDM og Fleggaard Leasing fremhæver.
"Hvis en Smiley ordning skal have den ønskede effekt, er det naturligvis afgørende, at det ikke er branchen selv men i stedet FDM, der definerer parametrene og uddeler smiley’er til os. Derfor er det vores håb, at man i leasingbranchen kan finde fælles fodslag om at bede FDM varetage en ordning gældende for alle leasingselskaber", siger Michael Stensbjerg.
En sådan henvendelse vil blive mødt positivt hos FDM:
"Vi kan uafhængigt og uden nogen former for særinteresser, udover forbrugernes naturligvis, definere og vurdere de afgørende kriterier, der i sidste ende munder ud i en smiley vurdering. Noget af det, vi f.eks. vil lægge vægt på er faktorer som kontrakternes gennemskuelighed, hvem der hæfter for skader efter garantiens udløb samt vilkår for opsigelse og returnering af bilen. For at vi vil påtage os en sådan opgave, er det afgørende, at alle aktører på markedet går med i ordningen, og at ordningen og kriterierne bliver let at gennemskue og forholde sig til for forbrugeren", forklarer Per Alkestrup.

Undgår ubehagelige overraskelser
Hos Fleggaard Leasing håber man, at en smiley-ordning vil kunne forhindre, at forbrugerne får dårlige oplevelser med privatleasing.
"Problemerne omkring privatleasing stammer fra dengang, at privatleasingsaftalerne i det store hele var omskrivninger af erhvervsleasingkontrakter. I dag har de fleste seriøse leasingaktører fået gennemarbejdet deres kontrakter og vilkår, men der er stadig steder, hvor det simpelthen ikke er godt nok, og hvor forbrugerne risikerer at komme i klemme. En smiley-ordning varetaget af FDM vil kunne betyde, at vi undgår de triste sager, hvor forbrugeren får ubehagelige overraskelser i leasingforløbet, eller når bilen skal returneres", siger Michael Stensbjerg.

Plads til forbedringer i leasingbranchen
Privatleasing er forholdsvist nyt i Danmark, og derfor er problemets omfang endnu ikke klarlagt. Fleggaard Leasing har ikke oplevet nogen sager, men det har man derimod hos FDM:
"Det er nu, at de første biler begynder at blive returneret, og hos FDM begynder vi at få henvendelser, fordi der er opstået uenig mellem leasingselskab og leasingtager, når bilen skal returneres. Heldigvis har vi fået færre henvendelser end forventet, men vi bliver også løbende kontaktet om forhold i selve leasingperioden, som f.eks. hvem der står med ekstraregningen, når motoren brænder sammen, efter at den leasede bils fabriksgaranti er udløbet. Så der er ingen tvivl om, at der er fortsat plads til forbedringer i leasingbranchen", slutter Per Alkestrup.

Bilpriser.dk, der følger privatleasingmarkedet tæt, forventer at ca. 10-12 pct. af de 68.000-70.000 personbiler, som private i år ventes at erhverve sig, vil være privatleasede. I 2008 var det 5,7 pct.
Bilpriser.dk har også fulgt debatten om de erstatningskrav, som forbrugerne er blevet mødt med ved aflevering. Det svinger en del, men BMW har fået uvildige analytikere til at se på, hvad BMW-kunder betalte, og det var i snit knap 3.900 kr.

Forbrugerrådet lavede i 2007 en stor analyse om branchen. Den kan hentes her
.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.