• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. januar 2010 - FDM

Rod i rustgaranti

Mange bilmærkers rustgarantier er enten ulovlige eller uklare

FDM har bedt Forbrugerombudsmanden tage stilling til indholdet i de danske rustgarantier. FDM har bedt Forbrugerombudsmanden tage stilling til indholdet i de danske rustgarantier.

FDM
Den er gal med de danske rustgarantier
FDMs jurister har foretaget en gennemgang af samtlige bilmærkers rustgarantier for FDMs medlemsblad Motor, og den viser, at mere end hvert tredje bilmærke har rod i rustgarantien. Ifølge FDMs jurister er garantierne ofte enten uklart formulerede eller direkte ulovlige, og forbrugerne snydes dermed reelt for garantien.

Undersøgelse på baggrund af stigning i henvendelser
”Vi har gennem længere tid fået flere henvendelser fra medlemmer, som er havnet i en klemme omkring deres rustgaranti. Vores gennemgang bekræftede vores mistanke om, at rustgarantierne ofte ikke er den forbrugerbeskyttelse, de burde være,” siger afdelingschef i FDMs tekniske og juridiske rådgivning, Per Alkestrup og fortsætter:
”Det, som vi ved gennemgangen især hæfter os ved er, at forhandlerne i flere tilfælde bruger rustgarantien til at fastholde køberen. Det sker ved at betinge sig af, at man bruger deres eget værksted, hvilket er ulovligt. I andre tilfælde er garantien så fuld af forbehold, regler og undtagelser, at den reelt er indholdsløs. Det er i hvert fald svært at se, hvem der har glæde af
den.”
Blandt de bilmærker der havner i den sorte bog, er BMW, Mecedes-Benz, Honda og Renault.

Forbrugerombudsmandens vejledning følges ikke
I FDMs juridiske rådgivning undrer man sig over, at gennemgangen afslører så meget rod i rustgarantierne, da brancheforeningen De Danske Bilimportører har tiltrådt Forbrugerombudsmandens garantivejledning. Dertil kommer at næsten halvdelen af rustgarantierne ikke indeholder noget om, hvorvidt garantien stadig gælder efter skadesreparationer. Det forøger risikoen for konflikter.

FDM: Rustinspektion bør ikke koste noget
”Det er klart, at som bilisternes forbrugerorganisation vil vi følge op på det, vores gennemgang har vist. Som forbruger skal man huske at nærlæse sin garanti. En rustgaranti kan godt være betinget af, at den overholdes på bestemte værksteder, men så skal det være gratis, og den kan ikke være betinget af, at man også får bilens øvrige servicetjek foretaget her. Derudover skal man betinge sig, at det ikke må koste noget, når bilen køres til rustinspektion hos forhandleren,” siger Per Alkestrup.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.