Et skridt nærmere brint
Opels nyeste brintbil Hydrogen3 viser vejen mod ren udstødning
Af Jeppe Lykke Hansen
Hvor udviklingen inden for benzinmotorer stort set har stået stille i årevis, flyver udviklingen inden for brintdrevne motorer af sted.
Opels nye brintbil Hydrogen3, der er baseret på Opel Zafira, er forbedret på så mange punkter i forhold til forgængeren Hydrogen1, at den ifølge Opel nærmer sig noget, der kan masseproduceres.
Målet med Hydrogen3 har været bedre præstationer og bedre anvendelighed i daglig brug. Og det ser langt hen ad vejen ud til at være lykkedes.
Reduceret vægt
I forhold til forgængeren har det været muligt at skippe en del af hjælpeudstyret, hvilket har givet bedre pladsforhold og en vægt, der nærmer sig Opels mål på 1.590 kilo.
Først og fremmest forsvandt det store batteri, der var en nødvendig hjælpefunktion ved stor motorkraft. Dette gav en vægtbesparelse på 100 kilo og en gulvhøjde på niveau med en almindelig Zafira. Hydrogen3 er derfor nu en anvendelig 5-personers bil.
Det elektriske drivaggregat er også yderligere udviklet og er blevet mere kompakt. Hele modulet omfattende transformeren til jævn-/vekselstrøm, elmotor og transmission med differentiale vejer nu kun 92 kilo og er desuden monteret i produktionsmodellens originale beslag, hvilket også er et væsentligt skridt mod masseproduktion.
400 kilometer på en opfyldning
Den dobbeltvæggede tank har en kapacitet på 68 liter eller 4,6 kilo flydende brint, hvilket giver en aktionsradius på cirka 400 kilometer.
Brændstoffet vejer altså ikke ret meget i sig selv, men tanken med tilbehør vejer 90 kilo.
Den brintdrevne Hydrogen3 har 82 hestekræfter og en topfart på 150 kilometer i timen. Accelerationen fra 0 til 100 klares på 16 sekunder.
------------------------------------------------------
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.
