• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. november 2020 - Audi

40 år med quattro

TechFocus: 4 ringe og 4-hjulstræk - 40 år med quattro.

Da Audi quattro blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1980, var den udstyret med en helt ny type kraftoverføring for personbiler – et firehjulstræk. Da Audi quattro blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1980, var den udstyret med en helt ny type kraftoverføring for personbiler – et firehjulstræk.

Audi

quattro betyder Audi, og Audi betyder meget ofte quattro. Princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer – og har været det i over 40 år. Siden Ur-quattroens debut på biludstillingen i Genève i 1980 har Audi produceret næsten 11 millioner biler med quattro-firehjulstræk og samtidig konstant videreudviklet firehjulstræk-teknologien. Den nyeste version er den elektriske quattro med elektrisk torque vectoring.

40 år med quattro – succeshistorien og modelprogrammet
Historien, der følger med de 40 år med quattro, er imponerende. Den 30. september 2020 havde Audi produceret 10.947.790 biler med firehjulstræk, og quattro fås til alle modelrækker undtagen den kompakte A1. Alle store og ekstra stærke modelvarianter, de fleste plug-in-hybrider samt samtlige S- og RS-modeller overfører som standard kraften til vejbanen via alle fire hjul.

quattro 2.0: elektrisk firehjulstræk og elektrisk torque vectoring
Med e-tron og e-tron Sportback trådte Audi i 2019 ind i tidsalderen for bæredygtig elektrisk mobilitet – og ind i æraen for elektrisk firehjulstræk. I begge SUV-modeller drives både for- og bagakslen af elmotorer. Undervogns- og drivlinjestyreenhederne er koblet tæt sammen og regulerer den optimale fordeling af trækkraften mellem sig – permanent, fuldt variabelt og i løbet af nogle få brøkdele af et sekund.

Af hensyn til effektiviteten gør de eldrevne SUV'er i de fleste kørselssituationer kun brug af den bageste elmotor. Hvis føreren har brug for mere ydelse, end den kan levere, så bliver den forreste motor lynhurtigt tilkoblet. Dette sker også forudseende, før der på glat vej eller ved hurtig kørsel gennem sving opstår hjulspind, eller før bilen under- eller overstyrer.

Resultatet er yderst præcise køreegenskaber med en karakter, der kan indstilles bredt via undervognsreguleringssystemerne – fra kompromisløst stabile til sportslige.

I begyndelsen af 2020 lancerede Audi første version af det elektriske firehjulstræk: den elektriske torque vectoring i Audi e-tron S og Audi e-tron S Sportback, altså forskydningen af kræfterne mellem baghjulene, som hver især drives af separate motorer. Det tager kun nogle få millisekunder og kan videreføre ekstremt høje momenter, der giver bilen indstyringsegenskaber i sving som en sportsvogn. Audi er den første producent i premiumsegmentet, der har sat en teknologi med tre elmotorer i serieproduktion.

Varianterne af det mekaniske quattro-firehjulstræk
quattro-teknologien fra Audi findes i flere varianter og er tilpasset præcist til den pågældende biltype. Et fællestræk i alle modeller er dog samarbejdet med torque vectoring – en funktion i ESC-stabilitetskontrollen, som understøtter køreegenskaberne i det køredynamiske grænseområde via lette bremseindgreb.

Til modellerne med langsliggende frontmotor findes der to forskellige teknologier afhængigt af bilens gearkasse. I forbindelse med det permanente quattro-firehjulstræk, som samarbejder med en automatisk tiptronic-gearkasse, udgøres det centrale element af et automatisk spærrende, rent mekanisk arbejdende midterdifferentiale. Ved almindelig kørsel fordeler systemet momenterne med 40 % til forakslen og 60 % til bagakslen og dermed med let fokus på bagakslen for at opnå sportslige køreegenskaber. Hvis det er nødvendigt, sender det op til 70 % til forakslen eller op til 85 % til bagakslen.

Det effektivitetsoptimerede quattro med ultra-teknologi – i Audi modeller med S tronic eller med manuel gearkasse – gør i stedet brug af to koblinger. Når systemet skifter til det effektive forhjulstræk, kobler den forreste kobling – en lamelkobling ved gearkassens udgang – kardanakslen fra. I bagakseldifferentialet åbnes der desuden en integreret omskifterkobling. Dermed elimineres hovedårsagerne til friktionstab i den bageste del af drivlinjen. Den intelligente styring af firehjulstrækket forudser hele tiden køredynamikken, vejens tilstand og kørselsforholdene ved hjælp af omfattende sensorer og den kontinuerlige vurdering af dataene. På den måde er quattro-firehjulstrækket altid klart, når der er brug for det. Når det gælder vejgreb og køredynamik, kan føreren ikke mærke forskel i forhold til det permanente system.

De kompakte Audi modeller med tværliggende motor anvender deres egen quattro-drivlinje. Det centrale element her er en lamelkobling med hydraulisk aktivering, som af hensyn til vægtfordelingen er placeret på bagakslen. Styringen har så dynamisk en opsætning, at den allerede under indstyringen kan sende en del af momenterne fra forakslen til bagakslen. I supersportsvognen R8 med centermotor arbejder der også en lamelkobling, som her er placeret på forakslen. Den overfører, hvis det er nødvendigt, momentet trinløst fra baghjulene til forhjulene.

40 år med quattro – de tekniske milepæle

Da Audi quattro blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1980, var den udstyret med en helt ny type kraftoverføring for personbiler – et firehjulstræk, som var let, kompakt, effektivt og næsten vridningsfrit. Det gjorde quattro-princippet særligt velegnet til hurtige, sportslige biler og produktion i høje styktal – lige fra start.

Den 200 hk stærke Ur quattro forblev som serieproduceret model i programmet frem til 1991. Den fik flere tekniske opgraderinger undervejs. I 1984 tilføjede Audi den eksklusive ”korte” Sport quattro med 306 hk til modelprogrammet. Med lanceringen af Audi 80 quattro blev det hidtil udelukkende manuelt spærrende midterdifferentiale erstattet af det første automatisk spærrende midterdifferentiale. Det fordelte trækkraften mellem for- og bagakslen rent mekanisk i forholdet 50:50, og ved belastning blev der efter behov overført op til 75 % til akslen med bedst vejgreb.

I de følgende år fintunede Audi flere gange quattro-teknologien. I 1995 blev Audi A6 2.5 TDI lanceret – den første dieselmodel med permanent firehjulstræk. I 1999 blev quattro-teknologien i form af en elektrohydraulisk reguleret lamelkobling introduceret i modelrækkerne A3 og TT og dermed i det kompakte segment med tværliggende motor.

Det næste store skridt kom i 2005 med midterdifferentialet med en asymmetrisk-dynamisk basisfordeling på 40:60 mellem for- og bagakslen. Ved lanceringen af den første Audi R8 blev der i 2007 indført en viskosekobling på forakslen, og året efter blev der tilføjet et sportsdifferentiale på bagakslen. I 2016 blev porteføljen udvidet med det effektivitetsoptimerede quattro med ultra-teknologi, og i 2019 lancerede Audi det elektriske firehjulstræk i e-tron.

40 år med quattro – sejrsrækken inden for motorsport

I begyndelsen af 1981 holdt Audi sit indtog i rally-VM, og allerede året efter var quattro-firehjulstrækket dominerende i feltet. I 1982 vandt Audi mærketitlen, og i 1983 vandt finske Hannu Mikkola mesterskabstitlen. Ved afslutningen på 1984-sæsonen sikrede mærket sig begge titler med svenske Stig Blomqvist som verdensmester. Det var også året, hvor Audi for første gang deltog med den ”korte” Sport quattro, som i 1985 blev afløst af Sport quattro S1 med 476 hk. I 1987 vandt Walter Röhrl bjergracerløbet Pikes Peak i USA i en specialkonstrueret S1 – et suverænt punktum for de vilde rallyår.

Efterfølgende skiftede Audi til touring car-motorsporten. I 1988 sikrede mærket sig med Audi 200 straks titlen for både mærker og kørere i den amerikanske TransAm-serie, og året efter opnåede de fire ringe stor succes i IMSA GTO-serien. I sæsonerne 1990/91 deltog Audi med den store V8 quattro i Deutsche Tourenwagenmeisterschaft (DTM) og opnåede to mesterskaber. I 1996 stillede A4 quattro Supertouring op i syv forskellige nationale mesterskaber, og den vandt dem alle. 2 år senere blev firehjulstrækket forbudt i reglementerne for touring car-motorsporten i Europa.

I 2012 kørte Audi igen racerløb med en firehjulstrukket racerbil – Audi R18 e-tron quattro med hybriddrivlinje. En V6 TDI leverede trækket til bagakslen, mens et svingmasselager forsynede to elmotorer på forakslen med rekupereret energi – under acceleration kunne racerbilen således udnytte et firehjulstræk periodevis. Resultaterne var imponerende: tre samlede sejre i 24-timers løbet i Le Mans og to kører- og producenttitler i World Endurance Championship (WEC).

40 år med quattro – Vorsprung durch Technik

quattro er et ikon – begrebet står for køresikkerhed og sportslighed, for tekniske kompetencer og for toppræstationer – kort sagt for Vorsprung durch Technik. Det er blevet cementeret af quattro-modellernes succes på vejbanen og i motorsporten – suppleret af legendariske reklamefilm og events.

I 1986 kørte den professionelle rallykører Harald Demuth op ad skihopbakken i den finske by Kaipola i en Audi 100 CS quattro, og i 2005 gentog Audi denne event på samme skihopbakke, som var blevet restaureret til lejligheden, med en S6. I 2019 leverede racerløbs- og rallycrossvinderen Mattias Ekström (Sverige) en tilsvarende præstation, da han klarede turen op ad det stejleste stykke med en stigning på op til 85 % på den berygtede skipiste ”Streif” ved østrigske Kitzbühel i en prototype og forløber for Audi e-tron quattro med tre elmotorer.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.