Bilpriser.dk

Varebilanalysen 2011

Køb en tørstig varebil og send en formue i statskassen.

Citroën Nemo van har den bedste totaløkonomi i Varebilanalysen 2011. Citroën Nemo van har den bedste totaløkonomi i Varebilanalysen 2011.

Ejerafgifterne vejer tungt, hvis man vælger en for stor og tørstig varebil, viser Varebilanalysen 2011 fra Bilpriser.dk. For nylig blev Renault Master og tvillingemodellen Opel Movano kåret til Årets Varebil i Danmark 2011, men hvis det kun gjaldt totaløkonomien, ville de lande langt fra en topplacering. Det viser Varebilanalysen 2011, som onlinevurderings- og brugtbiltjenesten Bilpriser.dk har udarbejdet. Over 4 år og 80.000 km har de begge en totaløkonomi på ca. 3,50 kr. pr. km plus forsikring og service, langt fra den billigste i analysen, en Citroën Nemo van til 1,53 kr. pr. km.
”Årsagen er enkel: En mester, der køber en af de to store varebiler, kommer i alt af med ikke mindre end 97.547 kr. til brændstof og ejerafgifter. De kører kun 12 km på literen, så den årlige ejerafgift er på hele 7.720 kr. Det vejer tungt i regnestykket”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Søg brugte varebiler på Bilpriser.dk her

84.000 kr. i statskassen
Den tørstigste i Varebilanalysen 2011 er dog en VW Crafter 2.5 TDI, der kun kører 9,7 km på literen og derfor straffes med en årlig ejerafgift på voldsomme 10.920 kr. Bilpriser.dk har prøvet at regne på, hvor meget en mester, der køber den model, lægger i statskassen over de fire år og 80.000 km: Per liter diesel lægger han 4,90 kr. i energiafgift, CO2-afgift og moms. Det giver 40.410 kr. Hertil kommer 43.680 i ejerafgifter, altså 84.090 kr. i alt – en mindre formue, vil mange nok mene. Men har man brug for en stor varebil med en stærk motor, er der jo ikke noget at gøre. Så må man betale de 4,46 kr. pr. km, som den koster at køre i.

Tag selv-skattelettelse

En mere fornuftig totaløkonomi har Fiat Doblo Cargo van, der blev kåret som Van of the Year 2011 i Europa. Den koster det 2,14 kr. pr. km at køre i, nogenlunde på niveau med en Citroën Berling 1.6 HDI van til 2,07 kr. pr. km. En VW Caddy Maxi 1.6 TDI van lander derimod på kun 1,64 kr., hvilket skyldes et lavt værditab og et lavt forbrug.
”Så hvis mester vil give sig selv en skattelettelse, så vil det være oplagt at købe den mindste og mest brændstoføkonomiske varebil, han kan nøjes med. Der er intet, der tyder på, at politikerne holder op med at sætte afgifterne op. De er af den faste overbevisning, at kun straf hjælper”, fastslår Niels Grøftehauge, der også anbefaler håndværksmestrene at se på leasing. Der er mange gode tilbud for tiden.

Hent hele analysen med alle 27 varebiler her (PDF)


Bilmodel Kr/km
Citroen Nemo Van 1.4 HDI 70 van - lukket 4d 5g 70hk    1,53
Peugeot Bipper Van 1.3 HDI-FAP start /stop van - lukket 4d 5g 75hk    1,63
Fiat Fiorino Van 1.3 JTD Basic van - lukket 4d 5g 75hk    1,64
Volkswagen Caddy Van 1.6 TDI BMT van - lukket 5d 5g 75hk    1,88
Citroen Berlingo Van 1.6 HDI L1N1 van - lukket 4d 5g 75hk    2,07
Fiat Doblo Cargo 1.6 MJT DPF Basic L 1 kort van - lukket 5d 5g 105hk    2,14
Peugeot Partner van 1.6 HDI FAP L1 van - lukket 5d 5g 90hk    2,17
Volkswagen Caddy Maxi Van 1.6 TDI BMT  van - lukket 5d 5g 102hk    2,17
Nissan NV200 Van 1.5 dCi Comfort Plus van - lukket 3d 5g 85hk    2,22
Citroen Jumpy Van 1.6 HDI 90-10Q -L1H1 Niveau1 Kassevogn kort 5d 5g 90hk    2,65
Peugeot Boxer van 2.2 HDI 330/100 L1H1 u/Webas Kassevogn kort 4d 5g 100hk    2,74
Fiat Scudo Van 2.0 DPF Comfort 12Q Kassevogn lang 4d 5g 140hk    2,76
Peugeot Expert van 2.0 HDI FAP L2H1 Kassevogn lang 4d 5g 120hk    2,83
Toyota HiAce Van 2.5 D-4D Comfort Kassevogn kort 5d 5g 117hk    3,03
Ford Transit 2.2 TDCi 280S Ambiente Kassevogn kort 4d 5g 115hk    3,04
Mercedes-van Vito 2.2 CDI 111 BASIC Kassevogn kort 4d 6g 116hk    3,06
Nissan Primastar van 2.0 dCi DPF L1H1 Comfort Kassevogn kort 5d 6g 114hk    3,07
Hyundai H - 1 Van 2.5 CRDI Classic Kassevogn 5d 5g 170hk    3,08
Volkswagen Transporter 2.0 TDI 3400 Kassevogn lang 5d 6g 140hk    3,28
Fiat Ducato 2.3 JTD 33/120 medium Kassevogn 4d 6g 120hk    3,31
Opel Vivaro Van 2.0 CDTI L2H1 Easytronic Kassevogn lang 5d Aut. 114hk    3,35
Renault Trafic van 2.5 dCi FAP L2H1 T29 Kassevogn 4d 6g 146hk    3,41
Iveco Daily 2.3 3200 29L 12V 7,3 3000 Kassevogn kort 5d 5g 116hk    3,49
Opel Movano Van 2.3 CDTI DPF L2H2 3300 Kassevogn 5d 6g 125hk    3,50
Renault Master van 2.3 dCi FAP T33 L2H2 Kassevogn kort 5d 6g 125hk    3,51
Citroen Jumper 2.2 HDI 33 KV 120 L3H2 Kassevogn lang 4d 6g 120hk    3,70
Volkswagen Crafter Van 2.5 TDI DPF 3665/3500 kg Kassevogn 5d 6g 136hk    4,46
 
Forudsætninger:
Analysen er over 4 år og 80.000 km.
* Priserne er ekskl. moms.
Finansieringsudgifterne er renteudgiften på en 8 pct. kassekredit i 4 år (Jyske Bank 6/12-10).
Levering: 3.660 kr.
Dieselpris: 10,00 kr./l (OK.dk d. 2/12-10)
Værditab er beregnet med BilpriserPro.
Copyright: Bilpriser.dk, må frit offentliggøres med kildeangivelse.
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 
   
   
   
   


  Hent hele analysen med alle 27 varebiler her (PDF)

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.